Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poznámky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (681 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

vnitrostátní úprava cizineckého režimu

  • cizinecké právo = soubor norem upravujících postavení cizinců odchylně od postavení vlastních občanů

    • i mimo oblast soukromoprávních vztahů (správní, finanční) = v širším smyslu

    • pouze ve vztazích soukromoprávních = v užším smyslu

  • ZMPS §32 – cizinci mají v oblasti svých osobních a majetkových práv stejná práva a stejné povinnosti jako státní občané ČR, pokud není stanoveno jinak (nejedná se tedy o práva ústavní, správní, finanční…)

  • vzájemnost

    • formální – cizí stát zachází s českými občany stejně jako s vlastními (bez ohledu na konkrétní práva, právo není přiznáno ani vlastním občanům)

    • materiální – v případech stejného druhu poskytuje cizí stát totéž právo

    • rozhodnutí přísluší MZV, nestačí zjištění nedostatku vzájemnosti v konkrétním případě

  • zvláštní normy – ObchZ § 22 – způsobilost zahraničních osob, ZPráce – ukončení pracovního poměru, autorský zákon, ochranné známky …

  • mezinárodní smlouvy

    • obchodní smlouvy, HP ustanovení upravující postavení cizinců ve vztazích soukromoprávní povahy, provádění obchodní činnosti na území druhého státu

    • smlouvy o právní pomoci – uplatňování práv při řízení před soudy druhého smluvního státu

    • smlouvy v oblasti autorského a průmyslového práva – nabývání a ochrana

  • doložky o právních režimech

    • paritní (národní) – poskytuje příslušníkům cizího státu stejné zacházení jako vlastním občanům (tuzemský / národní režim cizinců)

    • reciproční úprava – vzájemné poskytování výhod nebo ústupků

    • doložka nejvyšších výhod

      • poskytnutí subjektům druhého smluvního státu požívání všech výhod, které kdy poskytuje nebo v budoucnu poskytne subjektům kteréhokoliv třetího státu (ve vymezené oblasti nebudou mít horší postavení, než mají nebo budou mít příslušníci kteréhokoliv třetího státu)

      • oblast vztahů je určitým způsobem vymezena (ochrana investic, podnikání …)

      • účinky doložky nastávají automaticky poskytnutím výhody příslušníkovi třetího státu – na základě faktického stavu NE právního

    • použití cizích norem JEN pro soukromoprávní vztahy, zásadně NE v oblasti ústavní, správní, finanční, trestní bez ohledu na to, kterým právem se daný vztah řídí

    • je nutné přihlížet k významu a účinku těchto norem pro SPVMP – regulace dovozu a vývozu, devizová opatření, ochrana hosp.soutěže …

    • nutno odlišovat od běžných kogentních norem občanského a obchodního práva (aplikují se bez ohledu na odchylné ujednání stran, ale mohou být nahrazeny normami jiného práva na základě kolizní normy)

    • nutně použitelné normy občanského, obchodního, rodinného a pracovního práva se aplikují vždy na otázky, na které se vztahují a neustoupí cizímu právu (zákaz práce mladistvých, zákaz některé práce těhotným ženám, převzetí firem, …), i když se vztah řídí cizím právem

      • předmět úpravy je v nich výslovně územně či osobně zvláště vymezen – použití ve zvláštním užším rámci (devizoví tuzemci, těhotné ženy …

      • předmět úpravy může vyplynout ze smyslu a účelu úpravy – práva k nehmotným statkům (vztahují se jen na území státu, oprávnění se přiznávají subjektům těchto práv)

      • výhrada veřejného pořádku – aktivní prosazení naléhavých společenských zájmů před tím, než se přikročí k určení rozhodného práva, ochrana zásad společenského a státního zřízení

    • používání imperativních norem

      • jsou součástí vlastního právního řádu, který jsou soudy a orgány povinny používat ve věcech, na něž se vztahují

      • posouzení soukromoprávních důsledků těchto norem podle tuzemského práva (i pokud se jeho stanovisko liší od lex causae  podle lex causae se posoudí důsledky (povinnost toho, kdo zavinil neplatnost a náhrada škody)

    • používání cizích imperativních norem

      • povinnost použít cizí normy pokud to přikazuje kolizní norma pro SPVMP a není zákonný podklad pro použití cizích norem mimo tyto poměry

      • kvalifikace se provádí podle lex fori (cizí právo by mohlo stejný vztah kvalifikovat jako veřejnoprávní)  k použití dojde přihlédnutím k těmto normám

      • předpokladem pro použití cizí imperativní normy je

        • účinky nepříčí zásadám veřejného pořádku

        • nelze použít, pokud jsou v rozporu s tuzemskou normou téže povahy

        • norma si neklade sama meze svého použití

        • je součástí rozhodného práva určeného na základě kolizní normy

        • je-li součástí práva třetího cizího státu, přihlíží se ke stanovisku práva lex causae za předpokladu významného a dostatečně intenzivního vztahu ke třetímu státu

      • totéž platí i o zahraničních přímých normách vnitrostátního původu

    • příklady

      • správní právo – normy upravující jméno a příjmení (jsou součástí práva jež je osobním statutem osoby), obchodní činnost (povolení a schválení), vyvlastnění a znárodnění …

      • finanční právo – cizí devizové a měnové předpisy

  1. Pravomoc českých soudů ve vztahu k zahraničí

    • prameny procesního práva – ZMPS, ZRŘ, MS

    • pravomoc = souhrn oprávnění přiznaná soudům jako orgánům státu včetně provádění řízení a rozhodování v soukromoprávních věcech, normy MPS vymezují pravomoc ve vztahu k cizině

    • podmínka řízení = přezkoumání, zda je dána pravomoc českého soudu podle §37 ZMPS, přihlíží se k ní kdykoliv během řízení

    • používaná terminologie (nechápu ani po dvou dnech, takže jen opsaná definice)

      • mezinárodní pravomoc = označení pravomoci soudů jednoho státu jako celku ve vztahu k jiným orgánům jiného státu jako celku

      • mezinárodní příslušnost = tuzemská pravomoc ve vztahu k pravomoci druhých států

    • povaha norem – nejsou to kolizní normy, protože se postupuje vždy podle tuzemských procesních předpisů – §48 ZMPS

    • pravomoci pro jednotlivé druhy SPVMP

      • vymezeny odděleně pro jednotlivé druhy §37 až 46 ZMPS

      • teritoriální (pouze území státu) a personální pravomoc státu omezuje vydávání norem

      • MS mohou rozdělit a vymezit mezi svými orgány oprávnění konat řízení v určitých věcech

      • konflikty soudních pravomocípozitivní (soudy dvou a více států) nebo negativní (nenalezne se stát, který svými normami opravňuje své orgány rozhodovat)

      • výlučná pravomoc – záležitosti, které mohou projednávat výlučně tuzemské orgány

        • výživa nezletilých českých občanů §39 ZMPS, HÚ o ochraně dětí, Nař.2001/2003

        • prohlášení za mrtvého českého občana §43 ZMPS

        • projednání nemovitého dědictví v ČR i po cizinci § 45

        • projednání movitého dědictví v ČR po občanovi ČR

        • umoření listiny vystavené v ČR

        • určení otcovství (zúčastněné osoby jsou občany a žijí v ČR)

        • práva k nemovitosti v ČR …

        • nelze zabránit, aby ve věci nerozhodl cizí soud, ale má vliv na uznávání a výkon cizích rozhodnutí  takové rozhodnutí pak není překážkou pro vedení řízení v téže věci u tuzemského soudu

      • fakultativní pravomoc – věcí se může zabývat soud tuzemský i cizí – např. příslušnost soudu je dána, pokud má žalovaný v jeho obvodu majetek, pokud nemá jiný příslušný soud v ČR (OSŘ §86)

      • vynětí z pravomoci českých soudů (třeba posuzovat jako pravomoc samotnou) – stát nemůže vykonávat pravomoc nad jiným státem

        • nelze konat (až na výjimky) řízení o návrhu proti cizímu státu

        • cizí stát se může imunity vzdát, tj. podrobit se dobrovolně nebo v MS (soudní a exekuční imunity)

        • funkční imunita – rozlišuje acta iure imperii (výkon státní moci) a acte gestiones (ostat.)

        • absolutní imunita – nerozlišuje úkony mocenské a hospodářské / obchodní (ZMPS)

        • osoby – podle VÚ o diplomatických stycích 1961 a VÚ o konzulárních stycích 1969 a další MS a dvoustranné úmluvy

        • výjimky z imunity státu a osob – nemovitý majetek v ČR, dědictví (osoby nevystupují z titulu své funkce), povolání nebo obchodní činnost, dobrovolné podrobení se

        • doručování zprostředkuje MZV

    • postavení cizince v řízení

      • procesní způsobilost cizince – lex patriae, postačí způsobilost podle českého práva

      • způsobilost být účastníkem řízení – osobní statut FO nebo PO, nelze použít subsidiárně české právo !!! je projevem a důsledkem způsobilost k právům

      • osvobození od soudních poplatků – pokud je zaručena vzájemnost (zde materiální = stejné výhody požívají občané ČR v cizím státě)

      • jistota za náklady řízení – na návrh odpůrce může uložit soud před prvním procesním úkonem, nelze uložit v případě, kdy

        • odpůrce již jednal (návrh podal pozdě

        • ve státě navrhovatele se od českých občanů jistota nevyžaduje

        • navrhovatel má v ČR nemovitý majetek odpovídající hodnoty

        • návrh na zahájení řízení je vyřizován platebním rozkazem (zde návrh na jistotu současně s podáním odporu proti platebnímu rozkazu)

        • navrhovatel je osvobozen od soudních poplatků a výloh

    • zjištění obsahu cizího práva

      • povinností rozhodujícího orgánu a musí učinit všechna potřebná opatření ke zjištění obsahu (sám z dostupných pramenů, součinností účastníků, posudkem znalce, vyžádá si informaci od Ministerstva spravedlnosti)

      • smlouvy o PP – umožňují Min.spravedlnosti vyžádat si informaci o platném právu

      • Evropská úmluva o poskytování informací o cizím právu (Londýn, 1968) – ČR je vázána

    • vzájemnost materiální = stejné výhody požívají občané ČR v cizím státě, prohlášení Min.spravedlnosti o vzájemnost je pro státní orgány závazné

    • důkazní moc cizích listin – pokud platí za veřejné listiny ve státě vydání, mají důkazní moc veřejných listin i v ČR, mají-li potřebná ověření (upravuje MS, není-li, pak v praxi se vyžaduje superlegalizace), jiné listiny posoudí soud jako každý jiný důkaz

    • litispedence – překážka, pokud ve stejné věci bylo dříve zahájeno řízení u cizího soudu (neplatí pro otázky ve výlučné pravomoci tuzemských soudů)

    • konkurzní řízení v zahraničí – nemá vliv na řízení před českým soudem, jehož účastníkem je cizinec (může být upraveno jinak MS)

  2. Právní pomoc ve styku s cizinou

    • v případě nutnosti vykonat během řízení procesní úkon v cizině (důkaz výslechem svědka, znalce, účastníka, doručení předvolání, rozhodnutí, jiné písemnosti …) nemůže vykonat bez dalšího na území cizího státu tuzemský orgán  nutno požádat orgán cizího státu  součinnost je právní pomoc

    • na základě materiální vzájemnosti  základem je často MS

    • právní pomoc pasivní (tuzemský orgán je požádán)

      • lze odepřít pokud

        • dožadovaný úkon nespadá do pravomoci dožádaného českého soudu, náleží-li jinému českému soudu, lze postoupit

        • se příčí českému veřejnému pořádku §56 ZMPS

      • poskytuje se podle českých právních předpisů za předpokladu, že

        • cizí orgán požádá

        • žádaný postup se nepříčí českému veřejnému pořádku

        • lze i přísežný výslech, ZMPS stanovuje text přísahy, kterou jinak české právo nezná, nebo křížový výslech jako odpovědi na otázky ze seznamu účastníků

      • doručování písemností

        • formální doručení = podle tuzemských procesních ustanovení o doručování (vč. např. náhradního doručení), nutno opatřit ověřeným překladem

        • jednoduché (prosté) = není-li písemnost opatřena ověřeným překladem, jen pokud je adresát ochoten ji přijmout, povinnost poučit o důsledcích odmítnutí převzetí

        • písemnost nesmí obsahovat pohrůžku použití donucovacích prostředků – pokutu, předvedení … cizí orgán nesmí hrozit použitím takových opatření na českém území

    • právní pomoc aktivní (tuzemský orgán žádá)

      • cizí orgán postupuje zásadně podle svých procesních předpisů, pro účely řízení v ČR postačí, pokud vyhovují českým předpisům, i když jsou v rozporu s cizími předpisy

        • u formálního doručení – ověřený překlad, v žádosti uvést, že se jedná o formální doruč.

        • písemnost nesmí obsahovat pohrůžku použití donucovacích prostředků

      • procesní úkony prováděné zastupitelskými úřady – postupuje podle českých předpisů a úkony jím provedené mají stejné účinky, jakoby je provedl soud sám

        • doručení osobám ve státě působnosti – je-li přípustné podle MS anebo mu nebrání předpisy cizího státu

        • doručení českým občanům ve státě místa úkonu

        • na základě zmocnění MZV výslech svědků, znalců nebo účastníků řízení, pokud se dostaví dobrovolně

    • styk s orgány cizích států

      • zásadně prostřednictví Ministerstva spravedlnosti §55 ZMPS

      • diplomatický – není-li styk s cizím státem smluvně upraven, pak přes MZV

      • konzulární – HÚ o civilním řízení, MSpr. předá dožádání českému konzulárnímu úřadu a ten věc předá příslušnému cizímu orgánu

      • meziministerský – podle MS o PP mezi MSpr.

      • přímý - podle MS o PP s Maďarskem, Polskem a Slovenskem, dožadující orgán předá přímo dožádanému cizímu orgánu

    • úprava v EU

      • Nařízení Rady (ES) 1348/2000 o doručování soudních a mimosoudních písemností ve věcech občanských a obchodních v členských státech EU – jsou určeny odesílající a přijímající subjekty v každém státě

      • Nařízení Rady (ES) 1206/2001 – o spolupráci soudů členských států při dokazování v občanských a obchodních věcech – předává přímo dožadující soud dožádanému cizímu soudu v členském státě

    • mezinárodní smlouvy

      • o právní pomoci – nutno posoudit slučitelnost ustanovení MS o PP a mnohostranných MS

      • mnohostranné smlouvy – HÚ o civilním řízení soudním, o civilním řízení, o mezinárodním přístupu k soudům, o doručování soudních a mimosoudních písemností …, o provádění důkazů v cizině …, Newyorská úmluva o vymáhání výživného v cizině, Evropská úmluva o předávání žádostí o právní pomoc

    • osvědčení o českém právu – vydává MSpr. těm, kdo to potřebují k uplatnění svého práva v cizině

    • vyšší ověření listin (superlegalizace) – pro použití listiny vydané českým orgánem v cizině, vydává na žádost MSpr., připojuje MZV a zastupitelský úřad cizího státu

  3. Uznání a výkon cizích soudních rozhodnutí

    • výkon pravomoci soudů je projevem státní svrchovanosti, uznání cizích rozhodnutí a jejich výkon je donucení proti osobám a zásah do jejich majetku na základě aktu cizího státu – vázáno na splnění podmínek, stanoveny obvykle MS

    • uznání rozhodnutí = cizímu rozhodnutí se přiznávají tytéž účinky jako tuzemskému

    • výkon rozhodnutí = přinucení osoby, které je cizím rozhodnutí uložena povinnost, k jejímu splnění

    • cizí rozhodnutí

      • justičních orgánů, smíry, notářské listiny ve věcech podle §1 ZMPS

      • jiných než justičních orgánů, pokud jim v cizím státě přísluší rozhodovat ve věcech podle §1 ZMPS (např. ve věcech nezletilých může být správní orgán) a plní stejnou funkci jako justiční

    • podmínky pro uznání

      • právní moc – podle potvrzení cizího justičního orgánu (přihlíží se k cizím proces.předpisům)

      • další podmínky vymezeny negativně jako překážky, kdy nelze uznat ani vykonat:

        • výlučná pravomoc českých soudů (nebrání ve věcech manželských a určení otcovství) nebo by řízení nemohlo být provedeno u žádného orgánu cizího státu podle českých ustanovení o příslušnosti

        • v téže věci již bylo vydáno pravomocné rozhodnutí nebo bylo uznáno pravomocné rozhodnutí orgánu třetího státu (res iudicata)

        • účastníkovi bylo postupem cizího orgánu znemožněno řádně se účastnit řízení – nebylo mu doručeno předvolání nebo návrh na zahájení řízení …)

        • uznání by se příčilo veřejnému pořádku

        • není zaručena materiální vzájemnost – nevyžaduje se, pokud rozhodnutí nesměřuje proti občanovi nebo PO

    • při splnění podmínek je nutné rozhodnutí uznat anebo vykonat, nelze přezkoumávat ve věci samé

    • rozhodnutí v majetkových věcech a majetkových právech

      • uznání se nevyslovuje zvláštním výrokem, ale tím, že k němu český orgán přihlédne

      • výkon je třeba nařídit a nařízení odůvodnit (exequatur) – soud přezkoumal podmínky pro uznání a výkon  účastník může využít opravný prostředek v případě nesprávného posouzení

      • cizí rozhodnutí jiná, než o majetkových právech je možné uznat, ale NELZE vykonat (svěření dítěte do péče) – státní donucení lze jen na základě zákona a v jeho mezích

    • ve vztazích členských států EU – Nařízení Rady (ES) 44/2001 (Brusel I)

      • rozhodnutí vydaná v jednom státě jsou uznávána v ostatních členských státech bez dalšího řízení, strana může požádat v případě sporu o zjištění, zda má být rozhodnutí uznáno

      • důvody pro neuznání

        • zjevný rozpor s veřejným pořádkem

        • u rozsudku pro zmeškání, pokud nebyl účastník řádně obeslán a nemohl se bránit

        • neslučitelnost s rozhodnutím mezi týmiž stranami v členském státě, kde má být uznán, nebo s dřívějším rozhodnutím v jiném členském státě nebo ve třetím státě mezi stejnými stranami

        • v případě pravomoci ve věcech pojištění, spotřebitelských smluv, výlučné pravomoci

      • rozhodnutí nesmí být přezkoumáno ve věci samé

      • prohlášení vykonatelnosti na žádost strany, která má na věci právní zájem, předchází návrhu na výkon, podle §68c ZMPS lze podat současně s návrhem na výkon rozhodnutí nebo exekuce – soud rozhodne samostatnými výroky a musí je odůvodnit

      • strana, vůči níž je výkon navrhován, není oprávněna v této fázi činit žádná podání

      • vykonatelnost – musí být předloženo vyhotovení rozhodnutí a osvědčení vydané soudem, který vydal rozhodnutí

      • opravný prostředek soud zamítne nebo zruší prohlášení vykonatelnosti (a to jen z důvodů pro neuznání rozhodnutí) – je přípustné dovolání podle čl.44 nařízení

    • Nařízení EP a Rady (ES) 805/2004 o evropském exekučním titulu pro nesporné otázky

      • od 2005, vztahuje se na soudní rozhodnutí, soudní smíry a notářské listiny

      • je-li v členském státě, kde bylo vydáno, ověřeno jako evropský exekuční tituluzná se a vykoná v jiném členském státě bez prohlášení vykonatelnosti a bez možnosti popírat uznání

      • zachází se s ním jako s tuzemským rozhodnutím

    • cizí rozhodnutí v nemajetkových věcech (manželské a určení otcovství), občan ČR

      • jedná se o věci statusové, alespoň jeden z účastníků je občan ČR

      • uznávají se jen zvláštním rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR jen na návrh účastníka nebo osoby, která prokáže právní zájem, příp. v zájmu společenském nejvyšší st.zástupce

      • NS zkoumá splnění podmínek a zda uznání nebrání překážky §64 b), c), d)

        • výlučná pravomoc českých soudů

        • nevyžaduje se mezinárodní příslušnost orgánů cizího státu

        • nevyžaduje se vzájemnost

    • cizí rozhodnutí v nemajetkových věcech (manželské a určení otcovství)

      • všichni účastníci byli v době rozhodnutí příslušníky státu, o jehož rozhodnutí jde

      • nebo nebyli, ale rozhodnutí se uznávají v domovských státech všech účastníků

      • v ČR se uznávají bez dalšího řízení, pokud se nepříčí veřejnému pořádku  český orgán přihlédne k cizímu rozhodnutí

    • ostatní cizí rozhodnutí v nemajetkových věcech

      • prohlášení za mrtvého, osvojení, způsobilost a opatrovnictví, výchova nezletilých …

      • vztahují se na ně ustanovení pro uznání cizích rozhodnutí obecně

      • MS o PP – bez dalšího řízení, pokud v téže věci nevydal dříve pravomocné rozhodnutí

      • MS dvoustranné s dalšími státy

      • Haagská úmluva o uznávání rozvodů a zrušení manželského soužití (1970)

        • rozhodnutí vydaná v jednom smluvním státě se uznávají v ostatních

        • nepřezkoumávají se věcně

        • uznání nelze odmítnout z důvodu, že stát, ve kterém se žádá o uznání, nepřipouští rozvod pro tytéž skutečnosti

      • Nařízení Rady (ES) 2201/2003 (Brusel II) o soudní pravomoci a uznávání a výkonu rozsudků ve věcech manželských a věcech rodičovské péče – prohlášení vykonatelnosti

  4. Mezinárodní obchodní arbitráž

    • ZRŘ 216/1994 Sb. o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů – část pátá – ustanovení o poměru k cizině – použijí se jen, pokud MS nestanoví něco jiného

    • Evropská úmluva o mezinárodní obchodní arbitráži (Ženeva, 1964) – vztahuje se na

      • rozhodčí smlouvy uzavřené FO nebo PO, které měly v době uzavření smlouvy svůj obvyklý pobyt/sídlo na území v různých smluvních státech

      • rozhodčí řízení a nálezy vydané na základě uvedených smluv

    • Newyorská úmluva o uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů 1958

    • Ženevská úmluv o vykonatelnosti cizích rozhodčích nálezů 1927

    • Ženevský protokol o doložkách rozsudím 1923

    • kolizní otázky rozhodčí smlouvy (RS)

      • přípustnost RS = arbitrabilita – posuzuje se podle §36 ZRŘ – zda je věc způsobilá být předmětem RŘ

      • ostatní náležitosti RS (pokud má být nález vydán v ČR) – jednostranná kolizní norma vymezující použití českého práva, dovozuje se, že se RS řídí právem státu, ve kterém má být vydán rozhodčí nález

      • forma RS – řídí se právem rozhodným pro ostatní náležitosti smlouvy, postačí, pokud vyhovuje právu místa projevu vůle, vždy písemná

    • EÚ obsahuje kolizní úpravu RS

      • způsobilost uzavřít RS – podle práva platného pro strany (osobní status)

      • jiné otázky (přípustnost, účinky a ostatní náležitosti …)

        • podle práva, jemuž se strany podrobily RS – připouští volbu práva (na rozdíl od ZRŘ)

        • není-li volba, pak podle práva státu, kde má být vydán rozhodčí nález

        • pokud není místo vydání nálezu jasné, řídí se právem použitelným podle kolizních pravidel projednávajícího soudu (v případě sporu o platnost RS)

    • účinky RS – dochází k derogaci jurisdikce státního soudu – námitka nepříslušnosti soudu – ve věci, kdy se má podle RS rozhodovat v rozhodčím řízení a bylo zahájeno řízení před soudem – nejpozději před prvním úkonem (současně) ve věci samé

    • význam rozhodčí řízení

      • rozhodci jsou soukromé osoby nebo nestátní instituce, písemnosti lze doručovat do ciziny přímo poštou

      • RŘ je jednoinstanční, proti nálezu není opravný prostředek  je rychlejší a levnější než soud, dohodou stran lze nález přezkoumat

      • jako rozhodce lze zvolit vysoce odborně způsobilé osoby

    • druhy RŘ

      • ad hoc – strany si ujednají způsob jmenování rozhodců, rozhodování a rozsah působnosti (běžné v zemích bez stálých rozhodčích soudů)

      • stálý rozhodčí soud – rozhodovací činnost na základě vlastního jednacího řádu prostřednictvím rozhodčích senátů, sazebník poplatků, administrativní aparát

    • druhy RS

      • smlouva o rozhodcispor již existuje a strany se dohodly na předložení k projednání a rozhodnutí rozhodci jmenovanému ve smlouvě

      • rozhodčí doložka – strany se dohodnou, že všechny potenciální spory z určitého právního vztahu budou projednány a rozhodnuty v rozhodčím řízení

      • neomezený kompromis – strany se dohodnou, že všechny potenciální spory z vymezeného okruhu právních vztahů budou projednány a rozhodnuty v rozhodčím řízení

    • obligatorní rozhodčí řízení – vyskytuje se ve dvoustranných dohodách o ochraně investic

    • rozhodčí nález

      • náležitosti – písemné vyhotovení, podepsán většinou rozhodců, výrok musí být určitý, musí obsahovat odůvodnění, pokud se strany nedohodly jinak

      • doručením všem stranám nabývá účinku pravomocného soudního rozhodnutí a je soudně vykonatelný

      • možnost zrušení rozhodčího nálezu soudem do 3 měsíců ode dne doručení

        • po skončení RŘ lze žádat v případě porušení právních předpisů v průběhu RŘ

        • RN byl vydán ve věci, o níž nelze uzavřít platnou RS*

        • RS je neplatná, zrušena nebo se na dohodnutou věc nevztahuje*

        • rozhodování se zúčastnil rozhodce, který nebyl povolán nebo neměl způsobilost

        • RN nebyl usnesen většinou

        • straně nebyla poskytnuta možnost věc projednat před rozhodci

        • RN odsuzuje stranu k plnění, které nebylo požadováno, nedovolenému nebo nemožnému

        • jsou dány důvody, pro které lze v občanskoprávním soudním řízení žádat obnovu řízení

      • v případech * soud RN zruší a po právní moci a na návrh jedné ze stran pokračuje v jednání ve věci samé a věc rozhodne, v ostatních případech pokračují rozhodci

  5. Uznání a výkon cizích rozhodčích nálezů

    • uznání = cizímu RN se bez zvláštního rozhodnutí přiznávají stejné právní účinky jako tuzemskému

    • výkonem = přinucení povinné osoby státním orgánem splnit povinnosti stanovené RN, pokud je nesplnila dobrovolně, provádí státní soud

    • cizí RN = RN vydaný v cizím státě bude uznán a vykonán, pokud je zaručena vzájemnost materiální

      • není třeba mezistátním ujednání

      • stačí fakt, že cizí stát české RN uznává a vykonává

      • nebo ve svých předpisech cizí stát obecně stanoví (nebo ve své soudní praxi), že se RN cizích států uznávají a vykovávají

    • uznání a výkon cizího RN bude odepřen, jestliže

      • RN není podle práva státu, ve kterém byl vydán

      • RN je stižen vadou, pro kterou se lze domáhat v tuzemsku jeho zrušení soudem

      • RN odporuje veřejnému pořádku

    • uznání se zvlášť nevyslovuje – přihlédne se k němu, rozhodnutí o nařízení výkonu rozhodnutí je třeba vždy odůvodnit, nelze přezkoumávat ve věci samé

    • výkon RN v zahraničí – podmínky závisí na existenci MS, Newyorská úmluva – žádost o uznání a výkon RN se řídí právními předpisy státu, kde se o výkon žádá a nesmějí být stanoveny podstatně tíživější podmínky nebo poplatky

    • RS při HK ČR a Agrární komoře ČR

      • pravomoc je dána MS, platnou RS, z písemných projevů vůle stran v zahájeném RŘ

      • rozhodcinezávislí, nemají povahu zástupců stran, vybírají se ze seznamu rozhodců (není podmínkou české občanství)

      • každá ze stran jmenuje jednoho rozhodce, ti pak zvolí předsedu ze seznamu, strany se mohou dohodnout, že bude rozhodovat jen jeden rozhodce

      • žaloba – označení stran, nárok žalobce, podpis žalobce a adresy; měla by obsahovat i poukaz na založení pravomoci RS HK AK, uvedení skutkových a právních okolností a poukázání na důkazní prostředky k jejich prokázání, hodnotu předmětu sporu, doklad o zaplacení poplatku, jmenování rozhodce

      • projednání sporu – neveřejné zasedání, ústní jednání nebo na základě písemností, v ČR i v zahraničí, strany jsou povinny dokázat okolnosti, na které se odvolávají, senát si může vyžádat další důkazy

      • skončení RŘ – vydáním RN nebo vydáním usnesení o zastavení řízení, případně uzavřením smíru v průběhu řízení

      • RN – název rozhodčího soudu, místo a datum vydání nálezu, jména rozhodců, označení stran a dalších účastníků, předmět a okolnosti, rozhodnutí o žalobních nárocích / poplatcích / nákladech sporu, odůvodnění, podpisy min. dvou nebo jediného rozhodce

    • Mezinárodní rozhodčí soud Mezinárodní obchodní komory ICC

  6. Právo mezinárodního obchodu, pojem, předmět a prameny

    • PMO nelze považovat za odvětví právního řádu

    • normy PMO mají povahu jak soukromoprávní, tak i veřejnoprávní

    • účelově uspořádaný soubor norem z různých právních odvětví a různého původu, které spojuje společný účel upravovat právní vztahy vznikající při uskutečňování mezinárodního obchodu a mezinárodního hospodářského styku

Témata, do kterých materiál patří