Autorské právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
35 Zejména s důrazem na charakter veřejných prostředků, které podporují jejich vznik, vlivem čehož veřejný zájem
na transparentnosti převáží nad autorskoprávní ochranou.
36 Takovým výtvorem tradiční lidové kultury se myslí folklór. Ten je z ochrany vyňat zejména s ohledem na důležitost šíření
kulturních a morálních tradic, jakož i s ohledem na obohacování kulturního fondu. Vynětí z ochrany je však podmíněno
neznámostí autora, proto folklór tvořený např. „strýcem Matalíkem“ či Jarmilou Šulákovou tyto podmínky nenaplní.
37 Srov. TELEC; TŮMA, 2007, op. cit., s. 91.
38 Srov. např. platformu Humtap (oficiální web dostupný z: https://www.humtap.com/) či platformu DeepBeat (oficiální web
dostupný z: http://deepbeat.org/).
39 Srov. čl. 9 odst. 3 britského zákona Copyright, Designs and Patents Act 1988, as amended, 1988 c. 48, který pojednává
o výtvorech vytvořených počítačem.
40 Srov. případ makaka a selfie (stanovisko Odvolacího soudu pro devátý obvod [Court of Appeals for the Ninth Circuit] ze dne
23. 4. 2018, sp. zn. No. 16-15469, D.C. No. 3:15-cv-04324-WHO. Naruto v. David John Slater). K případu a autorskoprávním
aspektům této situace srov. HROCH, Jaroslav. Makak autorem? Autorské právo ve světle tzv. opičí selfie. Právo21 [online].
41 Ideálním případem jsou Spojené státy americké.
MP511Zk Právo duševního vlastnictví
MP511Z Právo duševního vlastnictví – cvičení
- 7 z 20 -
spoluautorským jsou oprávněni a povinni všichni spoluautoři společně a nerozdílně), přičemž je
vedlejší, zda lze výsledky tvůrčí činnosti jednotlivých spoluautorů do díla odlišit, pokud ale tyto nejsou
způsobilé samostatného užití (§ 8 odst. 1 AZ). V opačném případě, kdy by jednotlivé části byly schopny
samostatného užití, jednalo by se o dílo souborné (srov. výklad výše). Autorský zákon dále uvádí,
že „spoluautorem není ten, kdo ke vzniku díla přispěl pouze poskytnutím pomoci nebo rady technické,
administrativní nebo odborné povahy nebo poskytnutím dokumentačního nebo technického materiálu,
anebo kdo pouze dal ke vzniku díla podnět“ (§ 8 odst. 2 AZ).
Status spoluautorského díla, stejně jako jednomyslnost rozhodování, je objektivním stavem a stejně
jako pojmové znaky autorského díla nelze vyloučit či smluvně modifikovat. To však neplatí u podílů
spoluautorů na výnosech. Ty jsou sice primárně úměrné velikosti jejich tvůrčích příspěvků, popř. při
jejich nerozeznatelnosti jsou stejné, ale lze je mezi spoluautory upravit (§ 8 odst. 5 AZ).
6) AUTORSKÁ PRÁVA Autorská práva odlišujeme na dva charakterově spojené druhy, výlučná osobnostní a majetková práva
(§ 10 AZ). Osobnostní práva slouží k ochraně samotného autora, kdežto majetková práva spíše
k ochraně autorského díla. Obojí práva jsou nepřevoditelná42 (na rozdíl např. od Spojených států
amerických)43, nelze se jich vzdát (§ 11 odst. 4 a § 26 odst. 1 AZ) a nelze je postihnout výkonem
rozhodnutí.44
Osobnostní práva Osobnostní práva smrtí autora zanikají a po jeho smrti si nikdo nesmí osobovat jeho autorství k dílu;
dílo smí být navíc užito jen „způsobem nesnižujícím hodnotu díla“ (§ 11 odst. 4 a 5 AZ). Ochrany se
přitom může domáhat i po zániku majetkových práv (i) osoba autorovi blízká, (ii) právnická osoba
sdružující autory nebo (iii) příslušný kolektivní správce (§ 11 odst. 5 AZ).
Mezi osobnostní práva řadíme (§ 11 AZ):