Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Autorské právo

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (462.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

                                                           
35  Zejména  s důrazem  na  charakter  veřejných  prostředků,  které  podporují  jejich  vznik,  vlivem  čehož  veřejný  zájem 
na transparentnosti převáží nad autorskoprávní ochranou. 
36 Takovým výtvorem tradiční lidové kultury se myslí folklór. Ten je z ochrany vyňat zejména s ohledem na důležitost šíření 
kulturních  a  morálních  tradic,  jakož  i  s ohledem  na  obohacování  kulturního  fondu.  Vynětí  z ochrany  je  však  podmíněno 
neznámostí autora, proto folklór tvořený např. „strýcem Matalíkem“ či Jarmilou Šulákovou tyto podmínky nenaplní. 
37 Srov. TELEC; TŮMA, 2007, op. cit., s. 91. 
38 Srov. např. platformu Humtap (oficiální web dostupný z: https://www.humtap.com/) či platformu DeepBeat (oficiální web 
dostupný z: http://deepbeat.org/). 
39 Srov. čl. 9 odst. 3 britského zákona Copyright, Designs and Patents Act 1988, as amended, 1988 c. 48, který pojednává 
o výtvorech vytvořených počítačem.  
40 Srov. případ makaka a selfie (stanovisko Odvolacího soudu pro devátý obvod [Court of Appeals for the Ninth Circuit] ze dne 
23. 4. 2018, sp. zn. No. 16-15469, D.C. No. 3:15-cv-04324-WHO. Naruto v. David John Slater). K případu a autorskoprávním 
aspektům této situace srov. HROCH, Jaroslav. Makak autorem? Autorské právo ve světle tzv. opičí selfie. Právo21 [online]. 
41 Ideálním případem jsou Spojené státy americké. 

MP511Zk Právo duševního vlastnictví 

MP511Z Právo duševního vlastnictví – cvičení 

- 7 z 20 - 

spoluautorským  jsou  oprávněni  a  povinni  všichni  spoluautoři  společně  a  nerozdílně),  přičemž  je 
vedlejší, zda lze výsledky tvůrčí činnosti jednotlivých spoluautorů do díla odlišit, pokud ale tyto nejsou 
způsobilé samostatného užití (§ 8 odst. 1 AZ). V opačném případě, kdy by jednotlivé části byly schopny 
samostatného  užití,  jednalo  by  se  o  dílo  souborné  (srov.  výklad  výše).  Autorský  zákon  dále  uvádí, 
že „spoluautorem není ten, kdo ke vzniku díla přispěl pouze poskytnutím pomoci nebo rady technické, 
administrativní nebo odborné povahy nebo poskytnutím dokumentačního nebo technického materiálu, 
anebo kdo pouze dal ke vzniku díla podnět“ (§ 8 odst. 2 AZ). 
 
Status spoluautorského díla, stejně jako jednomyslnost rozhodování, je objektivním stavem a stejně 
jako pojmové znaky autorského díla nelze vyloučit či smluvně modifikovat. To však neplatí u podílů 
spoluautorů na výnosech. Ty jsou sice primárně úměrné velikosti jejich tvůrčích příspěvků, popř. při 
jejich nerozeznatelnosti jsou stejné, ale lze je mezi spoluautory upravit (§ 8 odst. 5 AZ). 
 
6)  AUTORSKÁ PRÁVA Autorská práva odlišujeme na dva charakterově spojené druhy, výlučná osobnostní a majetková práva 
(§  10  AZ).  Osobnostní  práva  slouží  k ochraně  samotného  autora,  kdežto  majetková  práva  spíše 
k ochraně  autorského  díla.  Obojí  práva  jsou  nepřevoditelná42  (na  rozdíl  např.  od  Spojených  států 
amerických)43,  nelze  se  jich  vzdát  (§  11  odst.  4  a  §  26  odst.  1  AZ)  a  nelze  je  postihnout  výkonem 
rozhodnutí.44 
 
Osobnostní práva Osobnostní práva smrtí autora zanikají a po jeho smrti si nikdo nesmí osobovat jeho autorství k dílu; 
dílo smí být navíc užito jen  „způsobem nesnižujícím hodnotu díla“ (§ 11 odst. 4 a 5 AZ). Ochrany se 
přitom  může  domáhat  i  po  zániku  majetkových  práv  (i)  osoba  autorovi  blízká,  (ii)  právnická  osoba 
sdružující autory nebo (iii) příslušný kolektivní správce (§ 11 odst. 5 AZ). 
 
Mezi osobnostní práva řadíme (§ 11 AZ): 

Témata, do kterých materiál patří