MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
lokalizačních efektů, které jsou chápány jako přímá úspora v nákladech
vyplývající z prostorové koncentrace konkurenčních/kooperujících podniků,
dodavatelů a/nebo odběratelů a sdílení společné infrastruktury, popřípadě
technologií či specializovaných pracovních sil (economies of scale). Z hlediska
tvorby/výměny informací a znalostí jsou pro lokalizační efekty charakteristické
tzv. Marshall-Arrow-Romer (MAR), které se vztahují ke znalostním spillovers
mezi podniky v rámci jednoho produkčního odvětví, tj. jedná se o externality
vyprodukované a spotřebované pouze v daném sektoru. Koncentrace určitého
výrobního sektoru v určitém městě v tomto pojetí zvyšuje intenzitu znalostních
spillovers a má pozitivní dopad jak na samotný výrobní sektor, tak i na město.
Nicméně je třeba podotknout, že MAR externality se mohou vyskytovat i
v rámci ne-metropolitních regionů. Čím se však metropolitní regiony či
přesněji urbánní regiony liší je přítomnost urbanizačních výhod, mezi něž lze
zahrnout (Maier, Tödling, 1998, s. 140):
Rozhodovací a
kontrolní funkce
Hodnotící indikátory
Privátní sektor
Centrály velkých národních a nadnárodních společností
(hlavně služby)
Finančnictví, burzy, banky
Počet a široké spektrum vysoce specializovaných služeb
Stát
Vláda, soudy, úřady
Ostatní organizace
Supranacionální organizace (EU, OSN), mezinárodní
nevládní organizace
Metropolitní regiony v Německu
42
a) velikost odbytového trhu
b) existence rozsáhlého trhu kvalifikovaných pracovních sil
c) dostupnost podnikových služeb, výzkumných zařízení, kvalitní
infrastruktura
d) možnost přímých hospodářských a sociálních kontaktů s ostatními