Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MRMUV_studijni_text_final

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.83 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

lokalizačních  efektů,  které  jsou  chápány  jako  přímá  úspora  v nákladech 

vyplývající  z prostorové  koncentrace  konkurenčních/kooperujících  podniků, 

dodavatelů  a/nebo  odběratelů  a  sdílení  společné  infrastruktury,  popřípadě 

technologií či specializovaných pracovních sil (economies of scale). Z hlediska 

tvorby/výměny informací a znalostí jsou pro lokalizační efekty charakteristické 

tzv.  Marshall-Arrow-Romer (MAR), které se vztahují ke znalostním spillovers 

mezi podniky v rámci jednoho produkčního odvětví, tj. jedná se o externality 

vyprodukované a spotřebované pouze v daném sektoru. Koncentrace určitého 

výrobního sektoru v určitém městě v tomto pojetí zvyšuje intenzitu znalostních 

spillovers a má pozitivní dopad jak na samotný výrobní sektor, tak i na město. 

Nicméně  je  třeba  podotknout,  že  MAR  externality  se  mohou  vyskytovat  i 

v rámci  ne-metropolitních  regionů.  Čím  se  však  metropolitní  regiony  či 

přesněji urbánní regiony liší je přítomnost urbanizačních výhod, mezi něž lze 

zahrnout (Maier, Tödling, 1998, s. 140): 

Rozhodovací a 

kontrolní funkce 

Hodnotící indikátory 

Privátní sektor 

Centrály  velkých  národních  a  nadnárodních  společností 
(hlavně služby) 
Finančnictví, burzy, banky 
Počet a široké spektrum vysoce specializovaných služeb 

Stát 

Vláda, soudy, úřady 

Ostatní organizace 

Supranacionální  organizace  (EU,  OSN),  mezinárodní 
nevládní organizace 

Metropolitní regiony v Německu 

42 

a)  velikost odbytového trhu 

b)  existence rozsáhlého trhu kvalifikovaných pracovních sil 

c)  dostupnost  podnikových  služeb,  výzkumných  zařízení,  kvalitní 

infrastruktura 

d)  možnost  přímých  hospodářských  a  sociálních  kontaktů  s  ostatními 

Témata, do kterých materiál patří