MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
blízkosti, různorodosti a dostupnosti.
Pojem integrační a učící místa se poprvé objevil u autorů Rémy a Voyé (1992,
cit. v Klaus, 2006, s. 24), kteří se zabývali výzkumem malých městských
klastrů či sítí uvnitř městských produkčních systémů. Významnými prvky
tvořícími funkční uzly mezi městskou organizací a produkčním systémem jsou
v jejich pojetí právě integrační a učící místa. Takovými místy jsou např.
výzkumná a vzdělávací zařízení, průmyslové a obchodní veletrhy, muzea, kina,
společenské kluby a specifické veřejné prostory, nebo dokonce samostatné
budovy (např. obchodní centra; viz srovnej Crevoisier, 2001, s. 253). Klaus
(2006, s. 238) se domnívá, že integrační a učící místa jsou klíčovými elementy
při utváření inovativního milieu u kreativních odvětví.
Výše bylo odkázáno na dva velice podstatné faktory akcelerující tvorbu
inovací, respektive vyšší konkurenceschopnost urbánních prostor, což je
různorodost a koncentrace (kritická masa).
Různorodost je v pojetí Jane Jacobs (1969) multidimenzionálním pojmem.
Neznamená pouze různorodost ve znalostech, vzdělání nebo aktivitách
obyvatel, ale v tomto pojetí se vztahuje také na různorodost fyzických prvků
města jako např. budov. V podání Jacobs může město s pestrou populací
(rodiny s různým sociálním statusem, firmy, umělci, migranti, důchodci,