MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
operní domy, galerie atd.)
Místa sociální interakce (sportovní infrastruktura, klubová
scéna atd.)
Metropolitní regiony v Německu
47
Tabulka č. 5: Hodnotící indikátory gateway funkce
Zdroj: Blotevogel, 2002
Symbolická funkce
V metropolitních regionech nebo prostřednictvím metropolitních regionů jsou
produkovány a šířeny symboly v podobě znaků, norem. Symbolická funkce
představuje důležitý aspekt definující autentickou tržní pozici (Unique Selling
Proposition) celých metropolitních regionů. Intenzivní konkurence vede totiž
v řadě případů k tomu, že úspěšnost měst se nezakládá výlučně na disponibilitě
přírodních zdrojů či jiných tzv. „hard factors“ (Grabow et al., 1995), ale spíše
na schopnosti vytvářet atraktivní image a symboly, respektive na schopnosti
vytvářet projekty, které tyto „měkké“ faktory utvářejí a profilují (Bianchini,
Ladnry, 1995 s.4). V tomto smyslu se stala (atraktivní) image měst klíčovou
pro atrakci investic, vysoce kvalifikovaných lidských zdrojů (tzv. „creative
class“, Florida, 2002) či zájmu médií (Kunzmann, 2004). Budování atraktivní
image měst se stává prostředkem k přilákání kapitálu v podobě investic
zaměřených na restrukturalizaci místní ekonomiky a regeneraci fyzického
prostředí (Spaans, 2004). V tomto případě můžeme hovořit o analogii
s produkty, jelikož dnes je hlavní část přidané hodnoty produktů tvořena
symbolickou a estetickou hodnotou, čili jsou produkovány více symboly než