MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
i k prosazování společných zájmů vůči EU.
Metropolitní regiony v Německu
56
Obrázek č. 8: Síť členských měst
Zdroj: www.eurometrex.or
3.3 Policko-plánovací dimenze
Zatímco text podkapitoly Normativně-politická dimenze má primárně externí
charakter (spíše top-down než bottom-up), pak politicko-plánovací dimenze
metropolitních regionů má převážně interní charakter, tzn. vztahuje se
k relacím mezi aktéry v rámci vymezených metropolitních regionů. Evoluce
této dimenze zrcadlí několik vzájemně provázaných procesů. Zejména proces
globalizace vede k redimenzionalizaci (politics of scale, Brenner, Hegg, 1997)
regulačních a řídících funkcí z hlediska vertikálního, ale i horizontálního.
Dochází na straně jedné k přesunu kompetencí národních států (někteří autoři
dokonce hovořili o „zániku národních států“ Ohmae, 1995) na vyšší
supranacionální instituce a na straně druhé dochází k přesunu kompetencí na
nižší hierarchické úrovně (decentralizace či regionalizace státní politiky). Tato
decentralizace reflektuje snižující se možnosti efektivní intervence z národní
úrovně z důvodu klesajících disponibilních prostředků z veřejných zdrojů a z
důvodu upadající legitimity států jako hlavních politických aktérů, což si
vynucuje právě decentralizaci a deregulaci územně-plánovacích procesů
Metropolitní regiony v Německu
57
(Siebel, Ibert, Mayer, 1999). Metropolitní regiony tak v tomto pojetí
představují jednu z nových politik „úrovní řízení a regulace“ územního rozvoje