MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
saturující „gap“ mezi národní a lokální úrovní. Z hlediska horizontálního se
pak jedná o snahu kapitalizovat a posilovat funkční synergie mezi aktéry
v rámci metropolitních regionů, a to prostřednictvím společných rozvojových
plánů řízených a spravovaných konsensuálně konstituovanými institucemi
(enabling
authority)
a
přispívat
tak
k
udržení/zvýšení
jejich
konkurenceschopnosti. Proces rozhodování a řízení metropolitních regionů
představuje jednu z forem regionální governance, kterou lze charakterizovat
jako slabě institucionalizovanou formu kooperace, založenou spíše na síťových
vztazích regionálních aktérů pro plnění potřeb regionálního rozvoje (Fürst,
2001) nebo jako proces organizace a koordinace aktérů za účelem realizace
kolektivní akce pro zlepšení stavu rozvinutosti daného území (Rumpel et al.,
2011). Síťový charakter vyplývá nejen z povahy samotných sítí, jež v většině
případů vznikají spontánně skrze interakci aktérů, kteří sdílejí společný zájem a
dosažení tohoto zájmu formulovaného do určitého cíle je efektivnější v rámci
této sítě, než mimo ni, tzn. než výlučně vlastní aktivitou (Rumpel et al., 2008).
Posledně zmiňovaný aspekt přesně vystihuje governance metropolitních
regionů, jelikož se jedná o procesy organizované a řízené (metaforicky) „ve
stínu hierarchie“ (tj. jak mimo stát, tak i mimo municipality či administrativní
jednotky).
Nicméně je třeba zdůraznit, že tato forma organizace a koordinace územního