Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Gonozomální dědičnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.55 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

DALTONISMUS

  • princip stejný jako u hemofýlie

  • zrakové onemocnění

  • člověk nerozlišuje červenou a zelenou barvu

Znaky vázané na pohlaví

- P………zdravá alel – normální vlasy

- p………alela pro plešatost (alopecie)

- ženy: PP, Pp………normální vlasy × pp………problémy s plešatěním (lysinky, řídký porost)

- muži: PP……………vlasy × Pp, pp…………………pleš

- štěpné poměry nefungují na všechny znaky, bývají porušovány

Genové interakce

- předpokládalo se, že kvalitativní znaky jsou určeny jediným genem velkého účinku

- poté se zjistilo, že to tak není

- na tvorbě jednoho znaku se může podílet další gen

- v tom případě neplatí štěpné poměry zmínění u Mendelových zákonů

- štěpné poměry neplatí také z důvodu vazby genu (opouštíme interakce)

  • geny které jsou umístěny na stejném chromozomu tvoří tzv. vazebnou skupinu

  • tyto geny nejsou volně křižitelné, do gamety jsou spolu, nejsou volně kombinovatelné

  • vazba úplná, neúplná

  • vzorce pro cis a trans

Komplementarita

- sledovaná barva květu hrachor

- spolupracují dva geny

  • alela C řídí tvorbu enzymu, který podmíní vznik bezbarvého prekurzoru (prekurzor=před, není to barva)

  • alela c – enzym se netvoří

  • alela R tvorba enzymu, díky němuž se ten bezbarvý květ přebarví na červený

  • alela r – květ nebude přebarven, antokyan (červené barvivo) se nevytvoří

CcRR – červený, ccRr – bílý geny spolupracují, komplementarita

výsledkem dva fenotypy

Recesivní epistáze

- tlumicí účinek se projeví tehdy, když je jedinec recesivní homozygot

- příkladem je zbarvení srsti králíků, u lidí tvorba krevních faktorů

- recesivní homozygoti pro jeden z těch genů budou vypadat jinak

- tvorba krevních skupin:

  • bílkovina, která tvoří faktor A, B je řízena dvěma geny

  • důležité je, aby byla přítomna alela H genu, který tvoří základ bílkoviny

  • pokud je přítomna faktor se začne vytvářet

  • pokud zdědíme h, základ bílkoviny se nevytvoří

  • alely IAIBI0 řídí tvorbu koncových částí bílkoviny

  • dítě hhIAIB – má nulku

  • hh – spíš vzácné, většina z nás aspoň jedno velké H

Přenos znaků kvantitativních (metrické)

- patří sem:

  • tělesná výška

  • hmotnost

  • množivost

  • výnosy

  • inteligence

- jde o polygenní dědičnost = podílí se velký počet genů malého účinku (=minorgeny)

- dochází k velké rozmanitosti potomstva

- v potomstvu nelze přesně vymezit jednotlivé fenotypy

- nelze stanovit přesné štěpné poměry

- míra znaku plynule roste od jedinců s nejnižší hodnotou k jedincům s maximální hodnotou

- rozložení četností je charakterizováno Gaussovou křivkou

  • v populaci nejčetněji zastoupení jedinci, kteří mají hodnoty znaku kolem průměru

  • nejméně jedinci s extrémy na okrajích

- většina těchto znaků je ovlivněna větší či menší mírou faktory prostředí = multifaktoriální prostředí (sport ovlivní hmotnost, množství svalů…)

Témata, do kterých materiál patří