ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) s nevyjádřeným podmětem plynoucím z předešlého kontextu → -i/-y (Dívky byly
úplně bezmocné. Co mohly udělat? / Chlapci byli bezmocní. Co mohli udělat?);
b) s podmětem vyjadřujícím množství či počet → -i/-y (Tisíce návštěvníků prošly před
branou zámku, aniž tušili/tušily, že není původní – shoda podle rodu, dále podle
smyslu/rodu x shoda pouze podle rodu – Tisíce návštěvníků prošly před branou
zámku);
c) u všeobecného podmětu (jímž se rozumí „někdo, lidé“) → -i (Otiskli to v novinách,
Utíkal, jako by ho honili).
5. Další typy případů
a) u typu ledoborci/ledoborce atp. → -i/-y někdy dělá problém určení životnos-
ti/neživotnosti; pomoci si můžeme 1. pádem množného čísla (sněhulák – sněhuláci
→
životný): Ledoborci vypluli x Ledoborce vypluly, Byli stanoveni noví ukazatelé x
Byly stanoveny nové ukazatele, Papíroví draci létali x Papírové draky létaly;
b) podstatná jména rodiče, koně (zvíře), lidičky mají koncovku jako neživotná, ale sho-
du jako podstatná jména životná → -i (Svědomití rodiče se zúčastnili, Lidičky, kde
jste byli?, Vraní koně táhli kočár x Houpací koně (dětská atrakce) stály na hřišti);
c) podstatné jméno den má v 1. pádě č. mn. dva, resp. tři tvary: dni, dny; tyto tvary
mají shodu jako jména neživotná → -y (Dni/dny se krátily), pouze u knižního tvaru
dnové je shoda → -i (Krásní dnové minuli);
d) slova děti, děvčata → -y, -a (Děti utíkaly, Děvčata utíkala); slovo dítě je v množném