ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Historický obzor 14, 2003, s. 116; Pozn.: Číslo za názvem čsp. označuje ročník;
další citace stejného díla v jednom textu: M. HORÁČEK, Jak pukaly ledy, s. 150;
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 1 | 36
d) citace internetových stránek: http://www.husitstvi.cz/husitska-vira2.php (8. 5. 2011)
– zkopírujeme celou adresu a umístíme za ni datum, kdy jsme stránky navštívili.
KLÍČOVÁ SLOVA
V knihovnictví se klíčová slova používají pro označení tématu publikace a její zařazení do
katalogu, většinou výběrem slov z řízeného rejstříku. Podle klíčových slov je pak možné
hledat publikace podobného obsahu.
Např. pro knihu František KAVKA, Bílá hora a české dějiny, Praha 1962 Městská knihovna
Most v on-line katalogu sumarizovala tato klíčová slova: české země - dějiny - povstání -
stavovské - Bílá hora - 17. stol.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 1 | 37
/II/
KAPITOLY ZE SLOHU A KOMUNIKACE
/1/
ÚVOD DO STUDIA SLOHU
/1.1/ STYLISTIKA A SLOH
Stylistika je disciplína na pomezí jazykovědy a literární vědy; zabývá se zákonitostmi
výstavby jazykového projevu z hlediska komunikačního záměru autora a účinku na adresá-
ta. Styl/sloh je promyšlený, cílevědomý výběr a organizace jazykových prostředků se
záměrem vytvořit komunikačně sdělný projev – komunikát. Komunikačně sdělný je ko-
munikát tehdy, byl-li adresátem pochopen tak, jak jej autor zamýšlel – projev je funkční.
Komunikátem je každá (psaná i mluvená, popř. neverbální) řečová komunikace, ať jde o
náš rozhovor se spolužákem např. o nových filmech v kinech, nebo slavnostní projev pre-
zidenta republiky 28. října. Z příkladů se dovtípíme, že každý projev bude mít jiné funkce a
vlastnosti. Obecný funkční komunikační model vypadá následovně:
SLOHOTVORNÉ ČINITELE = všechny okolnosti a vlivy, které usměrňují výběr jazykových prostředků a ovlivňují vý-
sledný styl komunikátu (tj. jazykového/slohového projevu).
OBJEKTIVNÍ SLOHOTVORNÉ ČINITELE
= plynou ze všeho, čím je autor komunikátu obklopen, co jeho projev podmiňuje, us-
měrňuje a doprovází. Nejsou na autorovi komunikátu závislé, existují mimo něj, působí na
vznik a podobu komunikátu zvnějšku. Mezi základní objektivní (vnější) činitele patří: