Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.12 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Historický obzor 14, 2003, s. 116; Pozn.: Číslo za názvem čsp. označuje ročník;  

  další citace stejného díla v jednom textu: M. HORÁČEK, Jak pukaly ledy, s. 150;  

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   1  | 36 

d)  citace internetových stránek: http://www.husitstvi.cz/husitska-vira2.php (8. 5. 2011) 

– zkopírujeme celou adresu a umístíme za ni datum, kdy jsme stránky navštívili.  

 
KLÍČOVÁ SLOVA 
   V knihovnictví se klíčová slova používají pro označení tématu publikace a její zařazení do 
katalogu,  většinou  výběrem  slov  z  řízeného  rejstříku.  Podle  klíčových  slov  je  pak  možné 
hledat publikace podobného obsahu. 
   Např. pro knihu František KAVKA, Bílá hora a české dějiny, Praha 1962 Městská knihovna 
Most v on-line katalogu sumarizovala tato klíčová slova: české země - dějiny - povstání - 
stavovské - Bílá hora - 17. stol. 
 

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   1  | 37 

/II/ 

KAPITOLY ZE SLOHU A KOMUNIKACE 

/1/ 

ÚVOD DO STUDIA SLOHU 

/1.1/ STYLISTIKA A SLOH 

   Stylistika  je  disciplína  na  pomezí  jazykovědy  a  literární  vědy;  zabývá  se  zákonitostmi 
výstavby jazykového projevu z hlediska komunikačního záměru autora a účinku na adresá-
ta.  Styl/sloh  je  promyšlený,  cílevědomý  výběr  a  organizace  jazykových  prostředků  se 
záměrem  vytvořit  komunikačně  sdělný  projev  –  komunikát.  Komunikačně  sdělný  je  ko-
munikát tehdy, byl-li adresátem pochopen tak, jak jej autor zamýšlel – projev je funkční
Komunikátem je  každá (psaná  i mluvená,  popř. neverbální)  řečová komunikace, ať  jde o 
náš rozhovor se spolužákem např. o nových filmech v kinech, nebo slavnostní projev pre-
zidenta republiky 28. října. Z příkladů se dovtípíme, že každý projev bude mít jiné funkce a 
vlastnosti. Obecný funkční komunikační model vypadá následovně:  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SLOHOTVORNÉ ČINITELE  = všechny okolnosti a vlivy, které usměrňují výběr jazykových prostředků a ovlivňují vý-
sledný styl komunikátu (tj. jazykového/slohového projevu).  
 
OBJEKTIVNÍ SLOHOTVORNÉ ČINITELE  
   =  plynou ze všeho,  čím  je  autor  komunikátu obklopen, co  jeho  projev  podmiňuje,  us-
měrňuje a doprovází. Nejsou na autorovi komunikátu závislé, existují mimo něj, působí na 
vznik a podobu komunikátu zvnějšku. Mezi základní objektivní (vnější) činitele patří:  

Témata, do kterých materiál patří