ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 1 | 43
POSTUPY KOMPOZICE Z HLEDISKA SEVŘENOSTI
a) tektonická výstavba: pevná, soudržná, vnitřně provázaná, obvykle na sebe motivy a
témata navazují (dílo má jasný úvod – jádro – závěr);
b) atektonická výstavba: nepevná, nesoudržná, dílo nemá pevnou stavbu, motivy a
témata na sebe nenavazují, jejich pořadí je úmyslně zpřeházeno (typická pro meto-
du psaní proudu vědomí).
POSTUPY KOMPOZICE Z HLEDISKA ČASOVÝCH SOUVISLOSTÍ
a) chronologický postup: děj se rozvíjí v přirozené časové posloupnosti (expozice,
kolize, krize, peripetie, katastrofa);
b) retrospektivní postup: děj se rozuzlí hned na začátku, teprve pak se zpětně rozvíjí
(např. v detektivkách);
c) rámcový postup: jednotlivé samostatné příběhy jsou k sobě volně přiřazeny a spo-
jeny (jedním) rámcovým příběhem (např. Tisíc a jedna noc);
d) paralelní postup: dvě nebo více dějových linií stojí vedle sebe a mají relativně stej-
nou důležitost, čtenář si domýšlí jejich souvislosti;
e) postup in medias res („doprostřed událostí“): děj začíná ihned důležitými udá-
lostmi a vypravěč předpokládá, že čtenář už je v celé události orientován.
POSTUPY KOMPOZICE Z HLEDISKA ROZVÍJENÍ A VYVRCHOLENÍ DĚJE
a) konflikt: střet zájmů hlavních postav díla;
b) zápletka: soubor motivů, které posouvají děj kupředu (rozuzlení je ukončení zá-
pletky);
c) gradace a retardace: stupňování napětí v ději nebo zpomalování děje (děj může
být retardován např. popisem);