ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 1. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 1 | 42
/2/
SLOHOVÉ ÚTVARY VE FUNKČNÍCH STYLECH
Praktickou slohovou výchovu budeme během celého studia realizovat nácvikem základ-
ních slohových útvarů. Rozhodující vliv na zdárné zvládnutí slohových cvičení má schop-
nost osvojit si specifické kompoziční postupy a výběr jazykových prostředků u jednotlivých
slohových útvarů funkčních stylů. V každém školním roce se seznámíme s několika útvary,
a tím i funkčními styly. Následující kapitoly jsou zaměřeny na pojmosloví a termíny, které
jsou nezbytné pro praktickou stránku ve vyučování slohu.
/2.1/ VYPRAVOVÁNÍ V UMĚLECKÉM FUNKČNÍM STYLU
UMĚLECKÝ FUNKČNÍ STYL
Umělecký styl je založen na funkci estetické. Autoři texty záměrně vytvářejí tak, aby u
čtenáře působili na city, pocity, nálady a postoje, ale i na rozumovou složku jeho osobnos-
ti. Toho autor dociluje svým uměleckým záměrem – kompozicí, výběrem jazykových pro-
středků, které se podílejí na výsledném účinku. Estetický účinek mohou přinášet různé mo-
tivy (např. láska, přátelství, štěstí X válka, utrpení, smrt). Vedle funkce estetické zde mohou
být zastoupeny funkce další: vzdělávací, výchovná, společenská, formativní a relaxační.
Obšírnější poučení o uměleckém stylu, literární komunikaci a interpretaci uměleckých
textů získáme v hodinách předmětu Literatura.
KOMPOZICE VYPRAVOVÁNÍ Vypravování (a umělecký styl vůbec) otevírá široké pole možností pro autorskou tvoři-
vost a originalitu. Dominantním slohovým postupem vypravování je logicky postup vy-
právěcí. Zachycujeme nejen událost (děj), ale i prostředí, charaktery osob, jejich duševní
vlastnosti, motivy jednání a jejich řeč. Proto může být vypravování prostoupeno i dalšími
slohovými postupy (úvahový, popisný i s charakteristikou).
Kompozice vypravování může být složitější, podobná dramatu (expozice, kolize, krize,
peripetie, katastrofa), přijatelná je však i jednodušší výstavba textu (úvod, zápletka, ro-
zuzlení). Důležitá je přítomnost zápletky a její vyřešení – pointa! Základem vypravovaní
je chronologický kompoziční postup (řazení jednotlivých událostí tak, jak se odehrávaly ve
skutečném čase), nebo volíme jiné pořadí událostí, např. retrospektivní (zpět proti proudu
času). V rámci výstavby textu lze také pracovat s gradací (stupňováním), nebo naopak re-
tardací (zpomalováním) děje. Retardovat děj můžeme pomocí popisných pasáží.
Téma, vypravěč a jazykové prostředky jsou voleny podle komunikačního záměru autora:
snažíme se o to, abychom čtenáře/posluchače maximálně zaujali, abychom je tzv. „vtáhli
do děje“.