Radosti života
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hlavní myšlenka:
Reaguje na falešnou dobovou morálku, na dobové pokrytecké maloměšťáctví. Gellner záměrně zdůrazňuje protiliterárnost a protidekadenci.
Báseň Všichni mi lhali (Pojednává o tom, jak slepě věřil všemu a že svět bude lepší. Nechce být ve společnosti, která je pokrytecká. Ukazuje, že každý se něčím přetvařujeme.)
Motivy:
alkohol, ženy, marná láska, úvahy o životě a smrti, ironie, vzpomínky na mládí, popis bohémského života
Časoprostor- začátek 20.století, prostor neurčen
Kompozice
-
sbírka básní, 35 básní, jednotlivé básně nemají název, ale jsou pouze očíslovány 1 – 35
-
V některých básních se vyskytuje podobný začátek – vnitřní vyjádření lásky k mladé slečně. Ovšem dále nastává nečekaný obrat a spisovatel se vše, co vytvořil, snaží zesměšňovat. Sám se v očích čtenářů snižuje. Píše o sobě kriticky a s cynismem, ale cynikem není, pouze se pokouší moralizovat sám sebe.
Verš
-
Verše v písňové formě.
-
Většina básní má 2-4 verše
-
střídavý rým ABAB
-
různé počty slok, básně nejsou moc dlouhé.
-
Jeho verše jsou prosté, mají pravidelný rytmus i rým, jsou středně dlouhé až dlouhé, mohou značit epiku, ale nemusí, některé lyrické básně jsou delší než epické
Jazykové prostředky
-
vulgarismy, slangové výrazy nebo naopak fráze dobové žurnalistiky
Tyto časté kontrasty mezi vysokými a nízkými prostředky jazykového stylu působí jako revolta proti tehdejšímu způsobu psaní.
Postavy
autor sám, různé ženy
lyrický subjekt (autor): vnitřní vyjádření lásky k mladé slečně, dále nastává nečekaný obrat a spisovatel se vše, co vytvořil, snaží zesměšňovat. Sám se v očích čtenářů snižuje. Píše o sobě kriticky a s cynismem, ale cynikem není, pouze se pokouší moralizovat sám sebe. Rád tráví čas po hospodách a kavárnách. Má rád ženy a alkohol.
Literáně-jistorický kontext
Kontext autorovy tvorby
Sbírku Radosti života vydal František Gellner ve svých 22 letech, v nejbouřlivějším období svého bohémského života. Prvotinu Po nás ať přijde potopa! publikoval o dva roky dříve ještě coby maturant.
Díla téhož žánru (sbírky):
-
Po nás ať přijde potopa (1901)
-
Nové verše (vydána posmrtně 1919)
Autoři podobných témat:
Karel Toman- Pohádky krve
Viktor Dyk- Satiry a sarkasmy
Fráňa Šrámek- Modrý a rudý
Česká literatura na přelomu 19. a 20. století, anarchističtí buřiči
-
AB- začali tvořit na počátku 20. století v době upadajícího vlivu lumírovců a vrcholícího symbolismu a dekadence představitelů České moderny
-
po krátkém okouzlení symbolistně-dekadentní poetikou v okruhu Moderní revue se s tímto programem rozešli a abstraktní symboly začali nahrazovat přímým pojmenováním a věcností
-
tendence překonat individualismus, sblížit literaturu se životem, vliv anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítnutí autority státu)
-
odpor k společnosti, pesimismus → buřičství
-
spojeni s negací soudobé společnosti
-
= generace mladých spisovatelů z počátku 20. století
-
František Gellner, Fráňa Šrámek, Karel Toman, Viktor Dyk, Stanislav Kostka Neumann
-
někdy k nim bývá řazen Petr Bezruč
-
Kromě Františka Gellnera (od roku 1914 nezvěstného na haličské frontě) všichni pokračovali ve své tvorbě za první republiky, někteří dokonce ještě v krátkém období po druhé světové válce.
-
Těsně před první světovou válkou začali do popředí vystupovat mladí autoři okolo Almanachu na rok 1914 (na kterém se však výrazně podílel i v té době již osmatřicetiletý S. K. Neumann). Na rozdíl od svých anarchistických současníků ve svých dílech reagovali na nové umělecké směry v evropských literaturách (především kubismus, futurismus a civilismus).
-
shromáždili se kolem časopisu Nový kult (Neumann)