Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Radosti života

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hlavní myšlenka:

Reaguje na falešnou dobovou morálku, na dobové pokrytecké maloměšťáctví. Gellner záměrně zdůrazňuje protiliterárnost a protidekadenci.

Báseň Všichni mi lhali (Pojednává o tom, jak slepě věřil všemu a že svět bude lepší. Nechce být ve společnosti, která je pokrytecká. Ukazuje, že každý se něčím přetvařujeme.)

Motivy:

alkohol, ženy, marná láska, úvahy o životě a smrti, ironie, vzpomínky na mládí, popis bohémského života

Časoprostor- začátek 20.století, prostor neurčen

Kompozice

  • sbírka básní, 35 básní, jednotlivé básně nemají název, ale jsou pouze očíslovány 1 – 35

  • V některých básních se vyskytuje podobný začátek – vnitřní vyjádření lásky k mladé slečně. Ovšem dále nastává nečekaný obrat a spisovatel se vše, co vytvořil, snaží zesměšňovat. Sám se v očích čtenářů snižuje. Píše o sobě kriticky a s cynismem, ale cynikem není, pouze se pokouší moralizovat sám sebe.

Verš

  • Verše v písňové formě.

  • Většina básní má 2-4 verše

  • střídavý rým ABAB

  • různé počty slok, básně nejsou moc dlouhé.

  • Jeho verše jsou prosté, mají pravidelný rytmus i rým, jsou středně dlouhé až dlouhé, mohou značit epiku, ale nemusí, některé lyrické básně jsou delší než epické

Jazykové prostředky

  • vulgarismy, slangové výrazy nebo naopak fráze dobové žurnalistiky

Tyto časté kontrasty mezi vysokými a nízkými prostředky jazykového stylu působí jako revolta proti tehdejšímu způsobu psaní.

Postavy

autor sám, různé ženy

lyrický subjekt (autor): vnitřní vyjádření lásky k mladé slečně, dále nastává nečekaný obrat a spisovatel se vše, co vytvořil, snaží zesměšňovat. Sám se v očích čtenářů snižuje. Píše o sobě kriticky a s cynismem, ale cynikem není, pouze se pokouší moralizovat sám sebe. Rád tráví čas po hospodách a kavárnách. Má rád ženy a alkohol.

Literáně-jistorický kontext

Kontext autorovy tvorby

Sbírku Radosti života vydal František Gellner ve svých 22 letech, v nejbouřlivějším období svého bohémského života. Prvotinu Po nás ať přijde potopa! publikoval o dva roky dříve ještě coby maturant.

Díla téhož žánru (sbírky):

  • Po nás ať přijde potopa (1901)

  • Nové verše (vydána posmrtně 1919)

Autoři podobných témat:

Karel Toman- Pohádky krve
Viktor Dyk- Satiry a sarkasmy
Fráňa Šrámek- Modrý a rudý

Česká literatura na přelomu 19. a 20. století, anarchističtí buřiči

  • AB- začali tvořit na počátku 20. století v době upadajícího vlivu lumírovců a vrcholícího symbolismu a dekadence představitelů České moderny

  • po krátkém okouzlení symbolistně-dekadentní poetikou v okruhu Moderní revue se s tímto programem rozešli a abstraktní symboly začali nahrazovat přímým pojmenováním a věcností

  • tendence překonat individualismus, sblížit literaturu se životem, vliv anarchismu (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítnutí autority státu)

  • odpor k společnosti, pesimismus → buřičství

  • spojeni s negací soudobé společnosti

  • = generace mladých spisovatelů z počátku 20. století

  • František Gellner, Fráňa Šrámek, Karel Toman, Viktor Dyk, Stanislav Kostka Neumann

  • někdy k nim bývá řazen Petr Bezruč

  • Kromě Františka Gellnera (od roku 1914 nezvěstného na haličské frontě) všichni pokračovali ve své tvorbě za první republiky, někteří dokonce ještě v krátkém období po druhé světové válce.

  • Těsně před první světovou válkou začali do popředí vystupovat mladí autoři okolo Almanachu na rok 1914 (na kterém se však výrazně podílel i v té době již osmatřicetiletý S. K. Neumann). Na rozdíl od svých anarchistických současníků ve svých dílech reagovali na nové umělecké směry v evropských literaturách (především kubismus, futurismus a civilismus).

  • shromáždili se kolem časopisu Nový kult (Neumann)

Témata, do kterých materiál patří