Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10. Základní ekonomické problémy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

– tržní systém – volné působení tržních sil, které za využití trhů koordinují ekonomický život

společnosti

– důraz na soukromé vlastnictví, vynutitelnost práva, konkurenci, nabídku a

poptávku,…

– zboží = statky nebo služby vyrobené za účelem realizace na trhu (např. svetr upletený pro

sebe je statkem, stejný svetr, který je upleten pro někoho za dohodnutou cenu, je

zbožím)

– trh = oblast, kde se střetává nabídka a poptávka a kde dochází ke směně statků či výr.

faktorů mezi subjekty ekonomiky, utvářejí se ceny zboží a služeb

– rozdělení: 1. podle velikosti trhu

–> místní - trh města, okresu,…

–> národní - na úrovni jednoho státu

–> světový (globální) - vzniká propojením všech národních trhů

2. podle množství směňovaného zboží

–> dílčí - pouze jeden druh zboží

–> agregátní - veškeré druhy zboží

3. podle předmětu směny

–> trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)

–> trh peněz

–> trh výrobků a služeb

– zákony trhu – zákon nabídky – s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu

– zákon poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka (čím je cena nižší, tím víc

se nakupuje)

– střetem nabídky a poptávky na trhu se vytváří cena zboží

– rovnovážný bod (ekvilibrum) – nabídka a poptávka se vzájemně střetávají a ovlivňují

výsledek střetu je rovnovážný bod (cena a produkce je

rovnovážná)

– nabídka – množství jednotlivých druhů zboží, které jsou výrobci při dané ceně ochotni

vyrobit a prodat

– vztah mezi cenou a nabízeným množstvím zboží

– rozdělení: 1. individuální

–> nabídka jednoho zboží jedním ekonomickým

subjektem

2. dílčí

–> nabídka jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty

3. agregátní

–> nabídka všech druhů zboží od všech subjektů

– supply = křivka nabídky = s růstem ceny roste nabízené množství

– faktory ovlivňující nabídku: 1. cena

2. náklady výroby a obchodu

3. změny organizace trhu

–> např. odstranění dovozních cel

4. změny kapitálové výnosnosti

5. změny vnitřních výrobních podmínek

–> např. vliv počasí na obilí, změny předpisů

– poptávka – souhrn všech zamýšlených koupí spotřebitelů za příslušnou

cenu

– musí být podložena dostupnými, použitelnými peněžními

prostředky

– vztah mezi cenou a příslušným poptávaným množstvím zboží

– rozdělení: 1. individuální

–> poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě

2. dílčí

–> poptávka všech lidí z určitého regionu po určitém statku či

službě

3. agregátní

–> poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích

a službách

– demand = křivka poptávky = růst cen vede k poklesu poptávky

– faktory ovlivňující poptávku: 1. cena

–> cena stoupá = klesá poptávka

Témata, do kterých materiál patří