10. Základní ekonomické problémy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– tržní systém – volné působení tržních sil, které za využití trhů koordinují ekonomický život
společnosti
– důraz na soukromé vlastnictví, vynutitelnost práva, konkurenci, nabídku a
poptávku,…
– zboží = statky nebo služby vyrobené za účelem realizace na trhu (např. svetr upletený pro
sebe je statkem, stejný svetr, který je upleten pro někoho za dohodnutou cenu, je
zbožím)
– trh = oblast, kde se střetává nabídka a poptávka a kde dochází ke směně statků či výr.
faktorů mezi subjekty ekonomiky, utvářejí se ceny zboží a služeb
– rozdělení: 1. podle velikosti trhu
–> místní - trh města, okresu,…
–> národní - na úrovni jednoho státu
–> světový (globální) - vzniká propojením všech národních trhů
2. podle množství směňovaného zboží
–> dílčí - pouze jeden druh zboží
–> agregátní - veškeré druhy zboží
3. podle předmětu směny
–> trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)
–> trh peněz
–> trh výrobků a služeb
– zákony trhu – zákon nabídky – s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu
– zákon poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka (čím je cena nižší, tím víc
se nakupuje)
– střetem nabídky a poptávky na trhu se vytváří cena zboží
– rovnovážný bod (ekvilibrum) – nabídka a poptávka se vzájemně střetávají a ovlivňují
výsledek střetu je rovnovážný bod (cena a produkce je
rovnovážná)
– nabídka – množství jednotlivých druhů zboží, které jsou výrobci při dané ceně ochotni
vyrobit a prodat
– vztah mezi cenou a nabízeným množstvím zboží
– rozdělení: 1. individuální
–> nabídka jednoho zboží jedním ekonomickým
subjektem
2. dílčí
–> nabídka jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty
3. agregátní
–> nabídka všech druhů zboží od všech subjektů
– supply = křivka nabídky = s růstem ceny roste nabízené množství
– faktory ovlivňující nabídku: 1. cena
2. náklady výroby a obchodu
3. změny organizace trhu
–> např. odstranění dovozních cel
4. změny kapitálové výnosnosti
5. změny vnitřních výrobních podmínek
–> např. vliv počasí na obilí, změny předpisů
– poptávka – souhrn všech zamýšlených koupí spotřebitelů za příslušnou
cenu
– musí být podložena dostupnými, použitelnými peněžními
prostředky
– vztah mezi cenou a příslušným poptávaným množstvím zboží
– rozdělení: 1. individuální
–> poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě
2. dílčí
–> poptávka všech lidí z určitého regionu po určitém statku či
službě
3. agregátní
–> poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích
a službách
– demand = křivka poptávky = růst cen vede k poklesu poptávky
– faktory ovlivňující poptávku: 1. cena
–> cena stoupá = klesá poptávka