Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15. Financování podniku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proces finančního řízení probíhá ve 3 fázích:

1. PŘÍPRAVNÁ: tzv. finanční plánování

- součástí je vytvoření finančního rozpočtu

- je to finanční plán vyjádřený v peněžních jednotkách a sestavený na určité období

- součástí etapy je sestavení plánu získávání finančních prostředků = fundraising

2. REALIZAČNÍ: - organizace realizuje naplánované aktivity

- organizace provádí získávání finančních prostředků

- organizace vede v této fázi účetnictví

3. VYHODNOCOVACÍ: - fáze výkazů a závěrečných zpráv pro donátory(sponzory)

- dochází k porovnávání plánu se skutečností

Rozpočet = finanční plán na určité období; je to základní nástroj finančního řízení; vyčteme, kolik finančních prostředků bude podnik potřebovat pro svou činnost (výdaje) a odkud je hodlá získat (příjmy).

Základní postupy k sestavování rozpočtu:

1. na základě vyhodnocení minulých let: využívají se na činnosti, které se opakují a tam, kde nedochází k výrazným změnám.

výhody: rychlost, jednoduchost, menší pracnost

nevýhody: nepřesnost, časové zpoždění

2. na základě plánu činnosti na další období: využívá se u nově vzniklých organizací, projektů a nebo v případě, kdy dochází k výrazným změnám.

výhody: přesnost, realističnost

nevýhody: pracnost, organizační náročnost

3. kombinace předchozích: ta část, která je neměnná vychází z 1. přístupu, nové činnosti na základě 2. přístupu

Druhy rozpočtů:

  • programový – neznámější, nejpoužívanější př: divadlo

    • rozpočet je rozdělen dle jednotlivých oblastí činnosti = tzv. programy

    • na jedné straně výdaje na druhé příjmy

- cíl: zachytit komplexně předpokládané potřeby a zdroje

  • zdrojový – ukazuje podle jednotlivých programů, z kterých finančních zdrojů bude organizace hradit jednotlivé nákladové položky; sestavuje se program každý sám; bývá součástí žádosti o dotace či granty

  • rozpočet finančních toků – nástroj operativního řízení (v menších nebo čtvrtletních intervalech); navazuje na programový rozpočet a upravuje jej vzhledem k finančním tokům, které během rozpočtového období nastanou

  • investiční – sestavuje organizace, pokud spravuje DM; je nástrojem dlouhého investičního plánu

Témata, do kterých materiál patří