15. Financování podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Proces finančního řízení probíhá ve 3 fázích:
1. PŘÍPRAVNÁ: tzv. finanční plánování
- součástí je vytvoření finančního rozpočtu
- je to finanční plán vyjádřený v peněžních jednotkách a sestavený na určité období
- součástí etapy je sestavení plánu získávání finančních prostředků = fundraising
2. REALIZAČNÍ: - organizace realizuje naplánované aktivity
- organizace provádí získávání finančních prostředků
- organizace vede v této fázi účetnictví
3. VYHODNOCOVACÍ: - fáze výkazů a závěrečných zpráv pro donátory(sponzory)
- dochází k porovnávání plánu se skutečností
Rozpočet = finanční plán na určité období; je to základní nástroj finančního řízení; vyčteme, kolik finančních prostředků bude podnik potřebovat pro svou činnost (výdaje) a odkud je hodlá získat (příjmy).
Základní postupy k sestavování rozpočtu:
1. na základě vyhodnocení minulých let: využívají se na činnosti, které se opakují a tam, kde nedochází k výrazným změnám.
výhody: rychlost, jednoduchost, menší pracnost
nevýhody: nepřesnost, časové zpoždění
2. na základě plánu činnosti na další období: využívá se u nově vzniklých organizací, projektů a nebo v případě, kdy dochází k výrazným změnám.
výhody: přesnost, realističnost
nevýhody: pracnost, organizační náročnost
3. kombinace předchozích: ta část, která je neměnná vychází z 1. přístupu, nové činnosti na základě 2. přístupu
Druhy rozpočtů:
programový – neznámější, nejpoužívanější př: divadlo
rozpočet je rozdělen dle jednotlivých oblastí činnosti = tzv. programy
na jedné straně výdaje na druhé příjmy
- cíl: zachytit komplexně předpokládané potřeby a zdroje
zdrojový – ukazuje podle jednotlivých programů, z kterých finančních zdrojů bude organizace hradit jednotlivé nákladové položky; sestavuje se program každý sám; bývá součástí žádosti o dotace či granty
rozpočet finančních toků – nástroj operativního řízení (v menších nebo čtvrtletních intervalech); navazuje na programový rozpočet a upravuje jej vzhledem k finančním tokům, které během rozpočtového období nastanou
investiční – sestavuje organizace, pokud spravuje DM; je nástrojem dlouhého investičního plánu