2. Trh a tržní mechanismus, účtování rezerv (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zákon nabídky: Prodávající budou nabízet více výrobků za cenu vyšší a méně výrobků za nižší cenu.
S rostoucí cenou nabídka stoupá.
Vlivy působící na nabídku
Změny ve výrobních nákladech:
Vliv cen vstupů - Ceny výrobních faktorů mají na nabídkovou křivku velmi významný vliv. Změna jejich výše se přímo promítá do nákladů firem. Růst cen výrobních faktorů (růst mezd, úroků, pozemkové renty, surovin nutných k výrobě) vyvolá růst výrobních nákladů.
Změny v technologii - Technologický pokrok vede k tomu, že při daných cenách jsou výrobci díky poklesu nákladů na jednotku ochotni nabídnout vyšší objem produkce
Ceny výrobních substitutů: Výrobní substituty jsou produkty, kterými výrobce může lehce nahradit dosavadní výrobu. Například když výrazně vzrostou výkupní ceny žita, budou zemědělci omezovat produkci pšenice a ovsa a osejí raději žito.
Změny kapitálové výnosnosti: kapitál je zajímavější dávat do podnikání s vyšší rentabilitou, tzn. vyššími výnosy
Další faktory: Počasí, daně…
Grafické znázornění nabídky
S = Supply = Nabídka
Tržní rovnováha = takový stav, kdy nabídka a poptávka po určitém statku či službě jsou vyrovnané (N=P).
Převis poptávky - lidé nakupují více zboží nebo statku, protože je nízká cena v porovnání s cenou rovnovážnou.
Převis nabídky – lidé nakupují méně zboží nebo statku, protože je vyšší cena v porovnání s cenou rovnovážnou.
Tržní mechanismus
Můžeme definovat jako proces vzájemného ovlivňování nabídky, poptávky a tržní ceny.
Převis poptávky = příliš nízká cena v porovnání s cenou rovnovážnou.
Převis nabídky = příliš vysoká cena.
Rovnovážná cena = vzácný stav, při kterém vzniká tržní rovnováha (objem produkce, který kupující chtějí při dané ceně nakoupit, odpovídá objemu produkce, kteří prodávající zamýšlejí při této ceně prodat.
Konkurence
Konkurencí v ekonomickém slova smyslu rozumíme střetávání různých zájmů tržních subjektů.
Dokonalá konkurence:
V praxi neexistuje
Podmínky na trhu jsou pro všechny tržní účastníky stejné
Žádný ze subjektů nemůže ovlivnit tržní cenu
Produkt na trhu nabízí velké množství firem
Výrobci dodávají na trh identický produkt, který se ničím neliší od konkurence
Nerozlišují se značky výrobků
Kupující se rozhoduje podle ceny
Nedokonalá konkurence:
Situace, kdy postavení tržních subjektů není rovné, tedy některé mají určité výhody.
V podmínkách nedokonalé konkurence má některý ze subjektů možnost ovlivnit cenu.
Monopol
V podmínkách monopolu je na trhu jen jeden výrobce, který daný produkt na trhu nabízí.
V podmínkách monopolu je firma cenovým tvůrcem.
Oligopol
Na trhu existují 2 nebo jen několik málo subjektů s dominantním postavením. (př. druhy piva)
Na trhu je jen několik výrobků