24. Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Management
= vědní disciplína, která se zabývá principy řízení
je proměnlivá, propojená s realitou, řada koncepcí a názorů
zodpovídá za práci podřízených, efektivní činností a za zavádění inovací
vyžaduje profesionální přístup, vysokou výkonnost, velké nároky na psychiku, osobní kouzlo, adaptivitu na neustálé změny a odolnost vůči stresu
Historický vývoj managementu
původ slova v latině – manus = ruka
od nástupu anglické průmyslové revoluce
Druhy managementu v organizaci
TOP management – ředitel
Střední management – nadřízený liniovému managementu
provozní
Liniový management – nadřízený běžným zaměstnancům
šéfkuchař, hospodyně
Plánování
prvotní funkce managementu
východisko pro další aktivity
proces – uvědomění si současného stavu, stanovení cílů a způsob jejich dosažení
prognóza – dlouhodobý výhled = předpověď
vize – nápady, myšlenky realizovatelné v průběhu 3–5 let
plán – písemná podoba zachycení cílů, prostředků a metod, jak těchto cílů dosáhnout
Druhy plánů – strategické – hlavní cíle, směr podniku
taktické – konkretizace pro kratší časové období
operativní – běžné detailní pro krátké období (den, týden, měsíc)
dlouhodobé – více jak 5 let
střednědobé – 1 až 5 let
krátkodobé – méně než 1 rok
Organizování
proces neustálého uspořádávání výrobních zdrojů, aby byly uskutečněny plány podniku
soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání (složky nutno uspořádat tak, aby efektivně plnily cíle podniku)
Organizační struktury v podniku
liniová – každé oddělení má 1 nadřízeného
+ jednoznačná vazba
- přetíženost nadřízeného
- omezenost
funkcionálního – více odpovědných vedoucích
+ odbornost
- křížení příkazů
liniově-štábní – linie, kde má vedoucí i poradní štáb
+ odbornost štábu
- možné konflikty mezi vedoucím a štábem
divizionální – velké firmy, vedoucí s velkými pravomocemi a odpovědností
pružná – dočasná
+ zajištění odbornosti pro náročné projekty
Vedení lidí
zahrnuje ukládání úkolů, sledování a kontrolu jejich plnění a vytváření předpokladů pro splnění úkolů (organizační, technické, motivace)
Řídící styly
autokratický – manažer rozhoduje sám, nepřipouští diskuzi, založen na příkazech
+ rychlost plnění úkolů
+ jednání ve vypjatých a krizových situacích
- nevyužití tvůrčího potenciálu podřízených
demokratický – spolupráce s podřízenými – porady, nadřízený je přístupný návrhům, konečné slovo má manager
+ vzájemná motivace
+ pocit sounáležitosti
- časová ztráta spojená s rozhodováním
liberální – volný styl, manager koordinuje činnost tvůrčí profese
+ podpora tvůrčí atmosféry
+ odpovědnost u vysoce kvalifikovaných pracovníků
- příliš velká volnost pracovníků
byrokratický – manager se opírá o nařízení směrnice