3. Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- cílem je zvyšovat prodej
zralost - produkt je ve standardní nabídce a má hodně konkurentů (-> úprava produktu, snižování cen)
- rozsah prodeje je nejvyšší, ale růst malý
- cílem je udržet maximální objem zisku
-> dospělost – prodej roste, ale zisk je stejný vlivem slev
-> nasycenost – prodej na nejvyšší úrovni, ale zisk klesá (slevy)
pokles – klesá prodej a zisk
- skončí se s prodejem, přejde se na inovativní výrobek; když odejde konkurence, využijeme zbylou poptávku a prodáme licenci slabším podnikům
2.) PRICE – CENA
- peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží
- vzniká působením nabídky a poptávky
- podniky zjišťují horní hranici ceny, za kterou se zboží stává neprodejným, zároveň zjišťují dolní hranici pomocí kalkulace, za kterou cenu je reálné zboží prodávat
- uvnitř horní a dolní hranice se vytváří prostor pro pohyb cen
Metody stanovení ceny:
1.) nákladová (kalkulační) – cena vychází z nákladů – kalkulace – zvýšená o přirážku (zisk)
-> celková cena = výrobní náklady + zisk výrobce + obchodní rozpětí (marže)
2.) poptávkové oceňování – zjistit poptávku a pružnost -> najít vhodnou cenu
3.) soutěživé oceňování – vychází z cen konkurentů, nutno ověřit kalkulací
3.) PLACE – MÍSTO PRODEJE:
- snaha dostat výrobek ve správné době na správné místo
prodejní cesty = souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi
a) přímé – výrobce dodává zboží přímo zákazníkovi bez dalších zprostředkovatelů
- zásilková služba, internet, podnikové prodejny,…
b) nepřímé – zboží jde přes prostředníky – maloobchod, velkoobchod
- zprostředkovatelé hledají pro výrobce odběratele, dělají to za marži, která
se přičítá k výsledné ceně
4.) PROMOTION – PROPAGACE
= forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobku
1.) Podpora prodeje – jde o to, aby byl zákazník motivován ke koupi
- vzorky, ochutnávky, soutěže, odměny, …
2.) Reklama – propagace určitého výrobku, informuje spotřebitele o výrobku a snaží se ho přesvědčit k jeho koupi
3.) Osobní prodej – prodejce prodává osobně zákazníkovi, aby ho mohl přesvědčit
- nevýhodou je, že personál působí na relativně úzký okruh lidí – jen na ty, kteří přijdou do obchodu
prodavači – v obchodech
obchodní cestující – zaměstnanci, kteří objíždějí současné i potencionální zákazníky, především firmy
dealeři – smluvní partneři, nikoliv zaměstnanci firmy
4.) Public relations – vztahy s veřejností, image firmy
- hlavním úkolem je vytvářet příznivé povědomí o firmě (sponzoring,dobročin)
5.) On-line komunikace