8. Management podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
8. MANAGEMENT
Charakteristika managementu, význam Vznik manažera, charakteristické rysy páce manažera Role, funkce a úroveň manažera (statický a dynamický pohled) Základní funkce managementu - plánování (druhy a ukazatele podnikových plánů) - organizování (typy organizačních struktur) - řízení (vedení a styly řídící práce, motivace, Maslowova pyramida potřeb) - kontrola (funkce a druhy)
CHARAKTERISTIKA MANAGEMENTU, VÝZNAM
= souhrn řídících činností podniku
= skupina lidí, která se zabývá řízením podniku
= věda, která vychází z jiných vědních oborů (např. psychologie)
význam – slouží k dosažení podnikatelských cílů (ta řídící činnost hlavně)
VZNIK A CHARAKTERISTICKÉ RYSY PRÁCE MANAŽERA
manažer - řídící pracovník, který koordinuje podnikové zdroje tak, aby dosáhl zisku
vznik profese manažera má 3 fáze:
funkce splývají: vlastník podniku, manager a zaměstnanec je jedna osoba (malé firmy)
vlastník a manager je jedna osoba, která má pod sebou zaměstnance (větší firmy)
vlastník firmy si najme managera,který dohlíží na činnost jeho pracovníků (největší firmy)
-> díky průmyslové revoluci, která vyžadovala, aby podnikové zdroje byly nějak koordinované, vznikla role manažera
rysy práce manažera:- manažer je odpovědný za výsledky nejen své práce, ale i za výsledky práce podřízených- konfliktnost cílů – reaguje na požadavky, které jsou v protikladu (vyšší mzdy X vyšší zisk)
FUNKCE A ÚROVEŇ MANAŽERA (STATICKÝ A DYNAMICKÝ POHLED)
funkce manažera:
provádí řídící činnost
přebírá zodpovědnost za činnost svých podřízených
zabývá se tvůrčí činností, stanovování dlouhodobých cílů
plánuje, organizuje, vede, motivuje, kontroluje
stará se o odbornost svých zaměstnanců a mezilidské vztahy na pracovišti
úrovně manažera:
top management – převládá koncepční činnost – dlouhodobé plánování
- ostatní úrovně řízení jsou podřízené
- zejména ministři, generální ředitelé, prezidenti společností,….
střední management – střednědobé plánování a organizování
- početnější skupina než ta první
- ředitelé škol, obchodních domů, vedoucí kontroly,….
liniový management – především operativní činnosti
- musí znát problémy na pracovištích a schopnosti řešit je
- mistři v dílnách, vedoucí závodních jídelen,…
pohled dynamický:
a) autokratický styl řízení
– vedoucí sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich námitky
- detailně kontroluje splnění všech úkolů
b) demokratický styl řízení
– vedoucí pracovník bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje s nimi o problémech, ale konečné rozhodnutí dělá sám, také kontroluje plnění úkolů
c) liberální styl řízení
– nepoužívá přímé řídící příkazy, vedoucí nekontroluje, je spíše poradcem, své podřízené nechává rozhodovat samostatně