Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Management podniku

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- používá se tam, kde pracovníci splňují určité kvalifikační předpoklady, pracují samostatně a nepotřebují vedení, např. výzkumné ústavy,…

ZÁKLADNÍ FUNKCE MANAGEMENTU

1.) PLÁNOVÁNÍ

= stanovení budoucích cílů,které chce firma dosáhnout při zvolení vhodných prostředků a cest

Druhy plánů:

a) z časového hlediska

  • dlouhodobé – v rozmezí 5 –10 let

  • střednědobé – v rozmezí 1-5 let

  • krátkodobé – do 1 roku

b) z hlediska obsahu plánu a času

  • strategické – dlouhodobé, vypracovává je top management – především finanční plány, základní cíle podniku, ….

  • taktické – konkretizují strategické plány – cíle pro dané období, upřesňují prostředky, jak cílů dosáhnout – např. hmotný plán výroby, prodeje,…

  • operativní – zabezpečují věcnou náplň – např. plán odbytu, personální plán,….

c) podle zaměření

  • investiční, personální, zásobování, finanční, výroby, prodeje, marketingový, …

Ukazatele podnikových plánů:- ukazatel naturální - v kusech, litrech - ukazatel hodnotový - v korunách - hlavně tržby

2.) ORGANIZOVÁNÍ= uspořádání výrobních činitelů tak, aby výroba probíhala co nejefektivněji

– je třeba určit organizační strukturu

Organizační struktura:

- jde o hierarchické uspořádání podnikových činností

- liší se podle typu podniku a rozsahu vykonávané činnosti

- základem organizační struktury je vyjádření vztahů nadřízenosti a podřízenosti

1) Liniová struktura

- charakteristika - princip jediného vedoucího

- výhody - efektivní kontrola, rozdělení práce

- nevýhody - špatná koordinace (= spolupráce) a komunikace (mezi výrobou a zásobováním)

- např. u pásové výroby, automobilek – kde se nepředpokládá žádná iniciativa „zespoda“

2) Liniově štábní struktura

- štáb není závislý na ostatních, jde například o účtárny, oddělení práce a mezd, právní oddělení (štáb slouží také jako rezerva pro další manažery – zaučí se zde, získají přehled)

- nepřekonává nevýhody liniové struktury, jen usnadňuje TOP manažerům jejich rozhodování

- využívá se např. u pásové výroby

3) Funkcionální struktura

- charakteristika - podřízení mají více nadřízených

- výhody - řeší problematiku liniové struktury – dobrá koordinace a komunikace - funkční specializace jednotlivých útvarů, efektivnost práce

- nevýhody - křížení pokynů dvou nadřízených, horší kontrola

- např. ve stavebnictví – šéf pro stavění, šéf pro základy; výzkumné ústavy, reklamní agentury

4) Divizionální struktura

- charakteristika - divize jsou samostatné jednotky (něco jako podniky), které jednají s vedením podniku (v tom co a kolik vyrobit), ale poté jednají samostatně (jakým způsobem)

- zisky si divize nenechávají, ale odvádí je do společného rozpočtu (o nich rozhod. spol. ved.)

- divize mají vlastní výrobu, marketing, zásobování, … (např. Setuze, ČEZ)

Témata, do kterých materiál patří