Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (418.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • přizpůsobování nerovnosti trhu

  • 2) konkurence (ne)cenová

    • 2 cesty:

      • cenová konkurence (výrobce dobrovolně snižuje cenu, aniž by byl tlačen trhem- může si dovolit pouze silná firma- likvidace konkurence)

      • necenová konkurence (dárky, reklama, propagace,...)

  • 3) konkurence podle rovnosti a podmínek na trhu

    • dokonalá (zákazník se rozhoduje pouze podle ceny, není ovlivňován ničím jiným- neexistuje)

    • nedokonalá

      • existují subjekty, které mají výsadní postavení na trhu, jako jediní mají povolení vyrábět daný výrobek nebo za určitou cenu

  • monopol= výsadní postavení na trhu na straně nabídky

  • monopson= výsadní postavení na trhu na straně poptávky (u strategického zboží), např. stát jako jediný odebírá zbraně hromadného ničení

  • oligopol= existuje obvykle 2 a více subjektů na straně poptávky, převálcují ostatní

  • monopol dělíme na:

    • kartel= dohoda mezi samotnými konkurenty o cenách, dělení teritorií působnosti atd.

    • syndikát= větší provázanost než u kartelu, dohoda o společném nákupu a prodeji, konkurenti zůstávají právně svobodní

    • trust= vyšší forma propojení konkurentů, i v oblasti výrobní kooperace a bývalé konkurenční firmy jsou na sobě již velmi závislé

    • koncern= nejvyšší forma, dochází k fúzi nebo akvizicím (větší firma koupí menší)

    • v praxi je velmi těžké zjistit, jak moc jsou firmy provázány

    • narušují hospodářskou soutěž, státem tyto dohody zakázány (pokud nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže)povolené- např. OPEC

  • Neziskový sektor

    • organizace, jejichž cílem není zisk

    • základní rozdíly mezi (ne)ziskovými sektory:

      • a) charakterem spotřebovaných statků a služeb

        • neziskový: buď za ně neplatíme nebo jen malou tržní hodnotu, souvisí s veřejnými statky

        • ziskový: musíme zaplatit vše

      • b) v principech rozdělování

        • neziskový: podle potřeb, jen podle úrovně našeho hospodářství

        • ziskový: rozdělení odměny na vše, až do rizika bankrotu

    • neziskový sektor (státní):

      • rozvoj duchovních potřeb

      • ochrana lidských práv

      • rozvoj vědy, vzdělání

      • ochrana státu

      • výkon státní správy

      • ochrana přír. prostředí, kult. památek, tradic

      • finance získávají z ministerstva - podle rozpočtu

    • nestátní neziskové organizace (NNO)

      • občanská sdružení, církevní organizace, obecně prospěšné společnosti

      • nadace- sdružení majetku k přesně vymezenému účelu

      • politické strany

      • financovány ze státního rozpočtu, EU, sponzoři, dárci, Fond pro NNO

    • ziskový sektor musí vydělávat na neziskový (např. daně)

    Reklama:

    • = placená nebo neplacená propagace nějakého výrobku, služby, společnosti,...

    • cílem je zvýšit prodej

    • typy: televizní, novinová, rozhlasová, internetová, plakátová,...

    • reklama s cílem informovat se využívá při zavádění nové kategorie produktů

    • přesvědčovací reklama nabývá na významu ve chvíli, kdy roste konkurence

    • reklama s cílem upomínat je důležitá pro vyzrálé výrobky, protože nedovolí spotřebitelům, aby na ně zapomněli

    • konečné cíle reklamní kampaně:

      • zvýšení nebo udržení obratu, zisku a tržního podílu

      • zavedení nového či inovovaného produktu nebo služby

      • zlepšení image značky, produktu nebo služby

      • snaha o větší známost značky či produktu

      • zlepšení a upevnění pověsti firmy

    Témata, do kterých materiál patří