Ekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
přizpůsobování nerovnosti trhu
2) konkurence (ne)cenová
2 cesty:
cenová konkurence (výrobce dobrovolně snižuje cenu, aniž by byl tlačen trhem- může si dovolit pouze silná firma- likvidace konkurence)
necenová konkurence (dárky, reklama, propagace,...)
3) konkurence podle rovnosti a podmínek na trhu
dokonalá (zákazník se rozhoduje pouze podle ceny, není ovlivňován ničím jiným- neexistuje)
nedokonalá
existují subjekty, které mají výsadní postavení na trhu, jako jediní mají povolení vyrábět daný výrobek nebo za určitou cenu
monopol= výsadní postavení na trhu na straně nabídky
monopson= výsadní postavení na trhu na straně poptávky (u strategického zboží), např. stát jako jediný odebírá zbraně hromadného ničení
oligopol= existuje obvykle 2 a více subjektů na straně poptávky, převálcují ostatní
monopol dělíme na:
kartel= dohoda mezi samotnými konkurenty o cenách, dělení teritorií působnosti atd.
syndikát= větší provázanost než u kartelu, dohoda o společném nákupu a prodeji, konkurenti zůstávají právně svobodní
trust= vyšší forma propojení konkurentů, i v oblasti výrobní kooperace a bývalé konkurenční firmy jsou na sobě již velmi závislé
koncern= nejvyšší forma, dochází k fúzi nebo akvizicím (větší firma koupí menší)
v praxi je velmi těžké zjistit, jak moc jsou firmy provázány
narušují hospodářskou soutěž, státem tyto dohody zakázány (pokud nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže)povolené- např. OPEC
Neziskový sektor
organizace, jejichž cílem není zisk
základní rozdíly mezi (ne)ziskovými sektory:
a) charakterem spotřebovaných statků a služeb
neziskový: buď za ně neplatíme nebo jen malou tržní hodnotu, souvisí s veřejnými statky
ziskový: musíme zaplatit vše
b) v principech rozdělování
neziskový: podle potřeb, jen podle úrovně našeho hospodářství
ziskový: rozdělení odměny na vše, až do rizika bankrotu
neziskový sektor (státní):
rozvoj duchovních potřeb
ochrana lidských práv
rozvoj vědy, vzdělání
ochrana státu
výkon státní správy
ochrana přír. prostředí, kult. památek, tradic
finance získávají z ministerstva - podle rozpočtu
nestátní neziskové organizace (NNO)
občanská sdružení, církevní organizace, obecně prospěšné společnosti
nadace- sdružení majetku k přesně vymezenému účelu
politické strany
financovány ze státního rozpočtu, EU, sponzoři, dárci, Fond pro NNO
ziskový sektor musí vydělávat na neziskový (např. daně)
Reklama:
= placená nebo neplacená propagace nějakého výrobku, služby, společnosti,...
cílem je zvýšit prodej
typy: televizní, novinová, rozhlasová, internetová, plakátová,...
reklama s cílem informovat se využívá při zavádění nové kategorie produktů
přesvědčovací reklama nabývá na významu ve chvíli, kdy roste konkurence
reklama s cílem upomínat je důležitá pro vyzrálé výrobky, protože nedovolí spotřebitelům, aby na ně zapomněli
konečné cíle reklamní kampaně:
zvýšení nebo udržení obratu, zisku a tržního podílu
zavedení nového či inovovaného produktu nebo služby
zlepšení image značky, produktu nebo služby
snaha o větší známost značky či produktu
zlepšení a upevnění pověsti firmy