Marketingový výzkum
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Typy otázek
Otevřené
Uzavřené
Alternativní
Normální
Dichotomické (ano – ne)
Neutrální (ano – ne – jinak)
Speciální dialogové (nabídka rozhovoru a očekává se příklon ka variantě A nebo B)
Selektivní
Normální
Ohraničené
Neohraničené
Speciální
Dialogové (nabídka rozhovovru s výběrem jedné z možných variant)
Škály (1-10, souhlasím-spíše souhlasím-jsem nerozhodný-spíše nesouhlasím-nesouhlasím,….apod)
dichotomické – ano x ne,
neutrální – ano x ne x jinak
dialogové – nabídka rozhovoru a očekává se příklon ka variantě A nebo B
škály – 1 - 10
Metoda - pozorování
Typy pozorování
standardizované x nestandardizované,
skryté x zjevné,
osobní x mechanické (k používaným mechanickým prostředkům patří filmová kamera, audiometr, psychogalvanometr, pupilometr a eye-camera).
Předmět pozorování
Skutečnosti, které jsou zjišťovány v procesu pozorování, musí být přímo dostupné smyslovému vnímání, nebo musí mít poměrně spolehlivé smyslově vnímatelné koreláty.
Čas pozorování
Je zpravidla definován ve dvojím smyslu:
jako období, ve kterém bude pozorování realizováno,
jako okamžiky, ve kterých bude stav pozorovaných jevů zaznamenáván.
Plán pozorování
Standardizované pozorování se uskutečňuje podle předem připraveného plánu, jehož účelem je zabezpečit spolehlivost výsledků, hospodárný průběh pozorování, zabránit možným zkreslením a umožnit zpětnou kontrolu formální správnosti.
Metody experimentální
Experimenty laboratorní - např. výrobkové testy,
Experimenty terénní (přirozené) - např. tržní testy (změna ceny – sledování reakce spotřebitelů).
Kvalitativní (motivační) výzkum
Vysvětlující příčiny zcela určitého chování spotřebitele za daných podmínek (jaký vhodný název výrobku, jak volit obal, aby zaujal)
psychologická explorace (snaha dostat se do podvědomí respondenta)
skupinový rozhovor – homogenní skupiny 6-12 lidí
Techniky :
test slovní asociace (Lexus)
test tvarové asociace (jaký prvek upoutá zákazníka, pozor žízeň, hlad, únava)
test dokončovací (dokončení obrázku, příběhu)
Expertní metody
singulární expertízy (názor odborníka na problém)
skupinové diskuse expertů (bez moderátora)
skupinové diskuse se speciálním scénářem
BRAINSTORMING
METODA ĎÁBLOVA ADVOKÁTA
Delfská metoda – odborníci se vyjádří vícekolově k nějakému problému, seznámí se navzájem s výsledky