Marketingový výzkum
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. Zpracování informací (2 skupiny metod – statistické [určení četnosti výskytu sledované veličiny, střední hodnoty, rozptyly]
5. Prezentace výsledků – objektivně posoudit závěry výzkumu, zda byl dosažen cíl, odlišit mínění a fakta
Sestavení plánu výzkumu
specifikace informací (primární x sekundární, interní x externí, kvalitativní x kvantitativní)
identifikace zdrojů informací (interní, externí)
stanovení met.pro získávání informací (pozorování, dotazování, experiment)
stanovení způsobu kontaktu s dotazovanými (písemné, ústní, telefon)
rozhodnutí o výběru respondenta (reprezentativní vzorek)
použité nástroje (dotazník, rozhovor, video)
organizace (kdo, harmonogram, odpovědnost)
finanční rozpočet – posouzení nákladové položky
Metody shromažďování informací
Mezi nejpoužívanější metody marketingového výzkumu patří:
šetření (volba techniky - dotazování, průzkum, výsledek závisí na vzorku)
pozorování
experiment
kvalitativní (motivační) výzkum
expertní metody
Dotazování - Šetření
Při šetření je důležité:
Koho se ptám?
Kdo je respondent?
Zda se budeme se ptát všech? (Vyčerpávající – výběrové šetření)
Základní techniky pro výběr respondentů?
Velikost výběru?
Jakým způsobem se ptám a na co?
Technika dotazování?
Sestavení dotazníku
Jak mne vnímá respondent?
odpovídá na dotaz
ignoruje
ad3) Základní techniky pro výběr respondentů
prostý náhodný výběr
intuitivní výběr – respondent vybrán intuicí
kvótní výběr – soubor respondentů musí kopírovat základní soubor (populace ČR)
systematický výběr – např. statisticky vyberu každý 20 subjekt (ulice, dům, nájemník)
samovýběr – respondenti se přihlásí sami
řetězový výběr – první respondent vybrán intuitivně, ostatní vybírá sám)
ad5) Techniky dotazování
ústní – nejčastější, vysoká návratnost, možné ovlivnění respondenta
písemné – nízká návratnost, neovlivnění respondentů, dlouhá doba výzkumu,
telefonické – levné, rychlé, jen účastník telefonní. sítě
on-line – dotazování přes internet
specifické druhy dotazování (barometr, panel, omnibus)
barometr – zjišťuje se posun v čase (předvolební průzkumy)
panel – stálý soubor respondentů, stejný dotazník – zjišťuje posun v čase, panelový efekt – nepřiznání některých položek
omnibus – není opakovaný, v rámci 1 dotazníku řešeno více problémů pro více firem (3 otázky pro pojišťovnu, 2 pro výrobce jogurtů ▬►levnější, zjistíme jen základní info
ad6) Sestavení dotazníku- hlavní zásady
Struktura dotazníků
úvod
stať
závěr
otázek
jasné a jednoznačné
1otázka - 1problém
krátké
kontrolní otázky
Otázky nesmí obsahovat:
dotaz na společenská tabu
dotaz na věci, o nichž nemají respondenti názor
dotazy sugestivní
dotaz související s prestiží
dotaz na paměť
dotazy zkoušející