Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Marketing
= Metoda řízení podniku, která vychází z potřeb zákazníků a podle nich přizpůsobuje 4P
Produkt (Product)
Cena (Price)
Distribuce (Place)
Propagace (Promotion)
Kromě marketingové koncepce podniky uplatňují/kombinují/:
1. Výrobní koncepce řízení firmy
-
důraz na moderní technologie (postupy výroby)
důraz na růst produktivity práce
snaha o výrobu s nejnižšími náklady a cenou za produkt
př. Poundland
2. Výrobková koncepce
důraz na kvalitu produktu a vlastnosti produktu
zákazník preferuje výrobky nejvyšší kvality
př. luxusní automobily/Lamborghini/,módní zboží/Louis Vuitton/, parfémy/Chanel/, letecká doprava/Emirates/
3. Prodejní koncepce
úkol získat zákazníka
podstata: schopnost získat a přesvědčit zákazníka a prodat mu produkt
reklama je zárukou úspěšného prodeje
př. Prodej kosmetiky, bankovních služeb
4. Marketingová koncepce
vychází se z potřeb zákazníků
princip: poznat svého zákazníka
utváří nástroje marketingu (produkt, cenu, distribuci, propagaci tzv. 4P)
4P musí být provázány, navzájem se doplňovat a vytvořit tzv. marketingový mix, firma segmentuje/rozčleňuje trh/,.
Př. Cestovní kanceláře, automobilový průmysl/palubní deska na zakázku,../
5. Sociálně-marketingová koncepce/společenská, sociální/
v úvahu bere i potřeby celé společnosti
zvažuje se dopad na životní prostředí, etiku, sociální vztahy
vede k lepšímu obrazu dané společnosti(korporace) ve vědomí zákazníka
př. IKEA, Bez obalu
Marketingové plánování:
1. strategický plán – určení dlouhodobých strategických cílů – podíl na trhu, odlišený produkt
2. taktický plán – nastavení 4P
Marketingové analýzy, průzkum trhu
-
Každý podnikatel musí znát situaci na trhu.
-
Pro velké firmy je důležité vědět jaká je celková situace ekonomiky státu či kontinentu, obvykle
se používá analýza PEST
1.Analýza PEST
– Zabývá se oblastmi:
Politicko-právní (P) => právní předpisy, zákony
Ekonomická (E) => zda není trh v recesi/pokles ekonomiky/ či malá kupní síla
Sociálně-kulturní (S) => zvyky a tradice společnosti, národa
-
Technologická + přírodní prostředí (T) => úroveň technologie v zemi, stav a ochrana životního prostředí
2. Analýza trhu
Můžeme odlišit trh:
Surovin a dalších zdrojů
Průmyslový – trh mezi výrobci, zpracovateli a odběrateli
Spotřebitelský – trh obuvi, automobilů, potravin,…….
Veřejného sektoru ( krajů, obcí, neziskových organizací)
-
Na daném trhu je třeba zjistit:
Co se kupuje (naše výrobky, výrobky konkurenční)
Kdo kupuje (koneční spotřebitelé, firmy, obchod, neziskové org.)
Cesty distribuce, kde se kupuje, jakým způsobem – např. e-shop
Kdy se kupuje (sezonnost, výprodeje po sezoně)
-
Dále je třeba zjistit, jak velký prodej můžeme očekávat (zjišťujeme maximální možný prodej na celém trhu a jak velký podíl na trhu můžeme získat)