Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dále firma zákazníkovi do budoucna nabídne související produkty nebo nabízí vyšší či novější řadu a produkty
/opakem je vyřazování z kampaně (neoslovujeme již zákazníka, který má všechny naše produkty)
Přechod k prodeji řízenému kupujícím
-
Zákazník často zahajuje komunikaci s prodejcem až ve chvíli, kdy má dostatek informací
-
Názory uživatelů na internetu se dnes stávají rozhodujícím kritériem při nákupu
-
V rámci CMR probíhá neustálé získávání dat a jejich analýza
-
Firmy:
a) naslouchají, tomu, o čem zákazníci píšou a mluví – nabídnou jim to, co potřebují
b) Komunikují se zákazníky, partnery, zaměstnanci přes sociální média
1.Produkt
= Celková nabídka zákazníkovi (výrobek, služba, zážitek, informace)
-
Kupujeme-li si produkt, kupujeme si určitou nabízenou hodnotu, kterou poskytuje
-
Podle zákazníka určujeme pět úrovní/vrstev/:
-
Základní užitek /jádro/– hlavní důvod, proč si produkt koupit
-
Základní produkt – to, čím produkt zajišťuje uspokojení potřeb zákazníka
-
Očekávaný produkt – vlastnosti /technické parametry, design/, které zákazník očekává
-
Vylepšený produkt – představuje vlastnosti, které mají jen některé produkty – můžeme odlišit od konkurence
-
Potenciální produkt – vylepšení produktu, nové možnosti uspokojení potřeb, služby
-
Obal
– Musí chránit zboží, umožňovat snadné a bezpečné otevření, zavření, poskytovat popis produktu
- Podle jeho vzhledu zákazník soudí o kvalitě a parametrech
Služby poskytované s produktem
Bezplatné služby – předvádění výrobků, poradenská služba, opravy v záruční době
Placené služby – většinou za úhradu nákladů nebo s malým ziskem (nastříhání látky atd.)
Zprostředkované služby – prodávající je zadává jiné organizaci (instalace pračky)
Značka
-
Odlišuje náš produkt od konkurence
-
Symbolizuje určitou úroveň kvality, celkovou úroveň, prestiž
-
Může představovat sociální symbol (konkrétní typ značky užívá konkrétní typ lidí)
Brand = obchodní značka, která má svou identitu, může být představována bez výrobku
Životní cyklus produktu –> graf
-
Zavádění
-
Cíl získat zákazníky
-
Z počátku nízké tržby, může být i ztráta
-
Nutná vhodná propagace
Růst
-
Zvýšení prodeje – rostou tržby, zisk
-
Nutná propagace, nabídnutí služeb
-
Je potřeba sledovat reakce zákazníků na produkt a podle toho přizpůsobovat 4P - cena
Zralost/nasycenost/
-
Nejvyšší tržba, zisk
-
Tempo růstu tržeb nižší
-
Roste konkurence – velká nutnost vylepšení produktu a zvýšení propagace
Útlum
-
Klesá prodej a cena
-
Možnost prodat produkt na méně ekonomicky rozvinutých trzích (zemích)
Analýza BCG
= rozlišení produktů do skupin podle jejich prodejnosti a úspěšnosti vůči konkurenci
4 skupiny:
Otazník – produkt se zatím prodává v malém množství a neví se, zda uspěje
Hvězda – produkt má na trhu úspěch, jeho prodej roste
Dojná kráva – tvoří stabilní nabídku, přináší stabilní tržby a má velký podíl na trhu
Bídní psi – produkt se neprodává dobře, jde o zastaralý typ nebo neperspektivní produkt