Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2.Cena

Správné nastavení ceny je velmi důležité

  • Lidé předpokládají, že dražší produkty jsou kvalitnější

  • Příliš nízká cena vyvolává pocit nekvality

  • Vysoká cena ujišťuje lidi, že kupují exkluzivní produkt, ale může odradit od nákupu.

Pružnost /elasticita/poptávky
= míra, v jaké reaguje poptávka na změnu ceny

Čím více zákazníci reagují na změnu ceny, tím je poptávka pružnější

  1. pokud je poptávka cenově elastická

-> obchodu/ výrobci/se vyplatí snížit cenu oproti konkurenci, dochází k růstu tržeb/ produkty zbytné – mobily, televize,..

  1. pokud je poptávka cenově neelastická, cenu lze citlivě zvýšit (tržby rostou) produkty nezbytné – základní potraviny

Substitut a komplement

  1. Substitut – nahrazení produktu podobným -> máslo a margarín

  2. Komplement – doplňkový výrobek -> auto/základní produkt/ a benzín/doplňkový/ -> delší časový horizont

Metody stanovení ceny

1.Nákladová metoda

  • Stanoví se dolní hranice ceny pomocí kalkulace

  • Cena = náklady + zisk (+DPH)

2.Marketingová metoda – poptávkové oceňování

  • Stanovení ceny na základě poptávky po produktu či službě

  • Dotazováním zjišťujeme, jakou cenu by zákazník akceptoval.

  • Důležitou roli hraje znalost pružnosti poptávky a vnímání produktu

zákazníkem vzhledem ke konkurenci.

Nastavení cen:
Ceny stejného produktu se mohou nasazovat odlišně podle:

  • Místa prodeje – ve velkoměstě budou ceny vyšší/bydlení,../

  • Zákazníků – věrnostní slevy, množstevní slevy, slevy pro důchodce, studenty,..

  • Období – vyšší ceny v sezóně

  • Placení – okamžité placení nebo placení dříve, časté poskytování slevy (skonta), platby v hotovosti – sleva

  • Výprodejních akcí – po skončení sezóny, výprodej starších modelů

Cenové triky:

  1. Cena je vystavena tak, aby vypadala výhodněji

  • cena končící číslicí 9

  • cena uvedena bez DPH/cena s DPH drobným písmem/

  • uvede se přeškrtnutá vyšší cena a výrazněji cena snížená

  • slevové akce

  1. Balíčky a antibalíčky

  • Balíčky

– výrobky se prodávají v balíčcích s výhodnou cenou, většinou obsahuje lákavý a hůře prodejný produkt

  • Antibalíčky

  • – části kompletu se uvádějí zvlášť (u jídla)

  1. Vyrovnání ceny

  • některé druhy zboží mají nízké ceny, které se vyrovnávají vyššími cenami jiných produktů

  • používají se v prodejnách s velkým sortimentem (supermarketech)

3.Distribuce

Cesty prodeje

  • čím více mezičlánků tím je cena pro spotřebitele vyšší

  • mezičlánek = obchodník, který vstupuje mezi výrobce a zákazníka

  1. prodej bez mezičlánku

  • výrobce prodává přímo firmám a obyvatelstvu

farma, truhlář,….

  1. využití zprostředkovatele

  • osoba, která pro dodavatele vyhledává zákazníka, ale není vlastníkem zboží – osobní prodej

  1. prodej maloobchodu

  • pro výrobky rychle ztrácející na hodnotě (potraviny)

  • i u velkých obchodních domů

Témata, do kterých materiál patří