Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.Cena
Správné nastavení ceny je velmi důležité
Lidé předpokládají, že dražší produkty jsou kvalitnější
Příliš nízká cena vyvolává pocit nekvality
-
Vysoká cena ujišťuje lidi, že kupují exkluzivní produkt, ale může odradit od nákupu.
Pružnost /elasticita/poptávky
= míra, v jaké reaguje poptávka na změnu ceny
Čím více zákazníci reagují na změnu ceny, tím je poptávka pružnější
pokud je poptávka cenově elastická
-> obchodu/ výrobci/se vyplatí snížit cenu oproti konkurenci, dochází k růstu tržeb/ produkty zbytné – mobily, televize,..
pokud je poptávka cenově neelastická, cenu lze citlivě zvýšit (tržby rostou) produkty nezbytné – základní potraviny
Substitut a komplement
Substitut – nahrazení produktu podobným -> máslo a margarín
Komplement – doplňkový výrobek -> auto/základní produkt/ a benzín/doplňkový/ -> delší časový horizont
Metody stanovení ceny
1.Nákladová metoda
-
Stanoví se dolní hranice ceny pomocí kalkulace
-
Cena = náklady + zisk (+DPH)
2.Marketingová metoda – poptávkové oceňování
-
Stanovení ceny na základě poptávky po produktu či službě
-
Dotazováním zjišťujeme, jakou cenu by zákazník akceptoval.
-
Důležitou roli hraje znalost pružnosti poptávky a vnímání produktu
zákazníkem vzhledem ke konkurenci.
Nastavení cen:
Ceny stejného produktu se mohou nasazovat odlišně podle:
Místa prodeje – ve velkoměstě budou ceny vyšší/bydlení,../
Zákazníků – věrnostní slevy, množstevní slevy, slevy pro důchodce, studenty,..
Období – vyšší ceny v sezóně
Placení – okamžité placení nebo placení dříve, časté poskytování slevy (skonta), platby v hotovosti – sleva
Výprodejních akcí – po skončení sezóny, výprodej starších modelů
Cenové triky:
-
Cena je vystavena tak, aby vypadala výhodněji
-
cena končící číslicí 9
-
cena uvedena bez DPH/cena s DPH drobným písmem/
-
uvede se přeškrtnutá vyšší cena a výrazněji cena snížená
-
slevové akce
-
Balíčky a antibalíčky
-
Balíčky
– výrobky se prodávají v balíčcích s výhodnou cenou, většinou obsahuje lákavý a hůře prodejný produkt
-
Antibalíčky
-
– části kompletu se uvádějí zvlášť (u jídla)
-
Vyrovnání ceny
-
některé druhy zboží mají nízké ceny, které se vyrovnávají vyššími cenami jiných produktů
-
používají se v prodejnách s velkým sortimentem (supermarketech)
3.Distribuce
Cesty prodeje
-
čím více mezičlánků tím je cena pro spotřebitele vyšší
-
mezičlánek = obchodník, který vstupuje mezi výrobce a zákazníka
-
prodej bez mezičlánku
-
výrobce prodává přímo firmám a obyvatelstvu
farma, truhlář,….
-
využití zprostředkovatele
-
osoba, která pro dodavatele vyhledává zákazníka, ale není vlastníkem zboží – osobní prodej
-
prodej maloobchodu
-
pro výrobky rychle ztrácející na hodnotě (potraviny)
-
i u velkých obchodních domů