Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Trh a tržní mechanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3) stát = specifický subjekt; sleduje širší cíle než jen jednotlivé firmy;

působení státu v tržní ekonomice ovlivňuje mechanismus působení

trhu

Rovnovážná cena trhu

- to co je předmětem směny je zboží a má-li být směněno, musí být statkem

(užitkem) z ekonomického pohledu; peněžní formou směny je cena

Dělení trhu: 1) REGIONÁLNÍ – dělí se na místní, národní, světový

2) podle předmětu SMĚNY - trh automobilový, textilní; trh

výrobků a služeb, peněz,

kapitálu

Další dělení: a) dílčí trh ( mikrosféra )

b) agregátní trh ( makrosféra )

Fungování tržního mechanismu :

Konkurence

= proces střetávání různých většinou protichůdných zájmů tržních subjektů;

je podmínkou pro správné fungování trhu; má-li existovat konkurenční

prostředí musí se trhu zúčastnit alespoň dva tržní subjekty

1) konkurence napříč trhem = konkurence mezi nabídkou a poptávkou

2) konkurence na straně poptávky = konkurují si poptávající(nedostatek

zboží = roste konkurence)

3) konkurence na straně nabídky = konkurence mezi vyrábějícími

a) cenová = konkurují si cenou

b) necenová = lepší kvalita výrobků;

širší podmínky prodeje;

reklama; dobré jméno

firmy(GOOD WILL)

Dělení konkurence podle charakteru tržního prostředí:

1) konkurence dokonalá = teoretický příklad(všichni mají stejné podmínky);

co se týče výrobců, každý dodává pouze část

celkové nabídky; volný vstup do odvětví; výrobky

jsou všechny stejné

- jednotlivec na trhu nemůže ovlivnit tržní cenu

→ PRICE TAKER (cenový příjemce)

→ platí pro jednu firmu

→ platí pro celé odvětví

Př.Firma vyrábí v podmínkách dokonalé konkurence. Má denní příjem TR= 10000

Kč. Na této úrovni firma maximalizuje zisk.

AC=20 Kč

MC=40 Kč

AVC=15 Kč

Q=?

TP=? (celkový zisk)

a) TR=P*Q

10000=40*Q

Q= 250

b) zisk=TC-TR

(P-AC)*Q

(40-20)*250=5000

- platí pro dokonalou i nedokonalou k.

zlaté pravidlo maximalizace zisku

- dokonalá konkurence vykazuje : a) výrobní efektičnost (=minimalizace

nákladů pro vyšší

zisk)

b) alokační (=všichni spotřebitelé na trhu

jsou spokojeni)

2) konkurence nedokonalá = v centru pozornosti od třicátých let

a) MONOPOLNÍ (monopolistická)

b) OLIGOPOL

c) MONOPOL

ada) – v odvětví hodně malých výrobců; jeden výrobce neovlivňuje celkovou

tržní situaci; výrobky jsou podobné; výrobce si určuje cenu;

nejjemnější forma nedokonalé konkurence; je nejvíce výrobně a

alokačně efektivní; blíží se monopolu tím, že si určují cenu a

dokonalé konkurenci tím, že je jich hodně a mají podobné výrobky

(jsou SUBSTITUTY)

adb) – na trhu působí několik málo velkých firem, které jsou na sobě

závislé; značné bariéry vstupu

- oligopol typu A → výrobek je identický (benzínky)

- oligopol typu B → výrobek je diferencovaný (letecké společnosti)

adc) – nejvyostřenější forma konkurence(TELECOM); jedna firma, která má

Témata, do kterých materiál patří