Trh a tržní mechanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3) stát = specifický subjekt; sleduje širší cíle než jen jednotlivé firmy;
působení státu v tržní ekonomice ovlivňuje mechanismus působení
trhu
Rovnovážná cena trhu
- to co je předmětem směny je zboží a má-li být směněno, musí být statkem
(užitkem) z ekonomického pohledu; peněžní formou směny je cena
Dělení trhu: 1) REGIONÁLNÍ – dělí se na místní, národní, světový
2) podle předmětu SMĚNY - trh automobilový, textilní; trh
výrobků a služeb, peněz,
kapitálu
Další dělení: a) dílčí trh ( mikrosféra )
b) agregátní trh ( makrosféra )
Fungování tržního mechanismu :
Konkurence
= proces střetávání různých většinou protichůdných zájmů tržních subjektů;
je podmínkou pro správné fungování trhu; má-li existovat konkurenční
prostředí musí se trhu zúčastnit alespoň dva tržní subjekty
1) konkurence napříč trhem = konkurence mezi nabídkou a poptávkou
2) konkurence na straně poptávky = konkurují si poptávající(nedostatek
zboží = roste konkurence)
3) konkurence na straně nabídky = konkurence mezi vyrábějícími
a) cenová = konkurují si cenou
b) necenová = lepší kvalita výrobků;
širší podmínky prodeje;
reklama; dobré jméno
firmy(GOOD WILL)
Dělení konkurence podle charakteru tržního prostředí:
1) konkurence dokonalá = teoretický příklad(všichni mají stejné podmínky);
co se týče výrobců, každý dodává pouze část
celkové nabídky; volný vstup do odvětví; výrobky
jsou všechny stejné
- jednotlivec na trhu nemůže ovlivnit tržní cenu
→ PRICE TAKER (cenový příjemce)
→ platí pro jednu firmu
→ platí pro celé odvětví
Př.Firma vyrábí v podmínkách dokonalé konkurence. Má denní příjem TR= 10000
Kč. Na této úrovni firma maximalizuje zisk.
AC=20 Kč
MC=40 Kč
AVC=15 Kč
Q=?
TP=? (celkový zisk)
a) TR=P*Q
10000=40*Q
Q= 250
b) zisk=TC-TR
(P-AC)*Q
(40-20)*250=5000
- platí pro dokonalou i nedokonalou k.
zlaté pravidlo maximalizace zisku
- dokonalá konkurence vykazuje : a) výrobní efektičnost (=minimalizace
nákladů pro vyšší
zisk)
b) alokační (=všichni spotřebitelé na trhu
jsou spokojeni)
2) konkurence nedokonalá = v centru pozornosti od třicátých let
a) MONOPOLNÍ (monopolistická)
b) OLIGOPOL
c) MONOPOL
ada) – v odvětví hodně malých výrobců; jeden výrobce neovlivňuje celkovou
tržní situaci; výrobky jsou podobné; výrobce si určuje cenu;
nejjemnější forma nedokonalé konkurence; je nejvíce výrobně a
alokačně efektivní; blíží se monopolu tím, že si určují cenu a
dokonalé konkurenci tím, že je jich hodně a mají podobné výrobky
(jsou SUBSTITUTY)
adb) – na trhu působí několik málo velkých firem, které jsou na sobě
závislé; značné bariéry vstupu
- oligopol typu A → výrobek je identický (benzínky)
- oligopol typu B → výrobek je diferencovaný (letecké společnosti)
adc) – nejvyostřenější forma konkurence(TELECOM); jedna firma, která má