Trh a tržní mechanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4.
Trh a tržní mechanismus
Tržní hospodářství
CPE = centrálně plánovaná ekonomika
X
ME = market ekonomy (vzájemné ovlivňování nabídky a poptávky – na stejné
úrovni)
- systém založený na horizontální koordinaci ve kterém lidé tím, že kupují
vyjadřují co chtějí a co ne; jejich chování na trhu je potom impulsem pro
výrobce co vyrábět a co ne; je to systém, ve kterém jsou jednotlivé
vztahy mezi jednotlivými subjekty(spotřebitel X firmy) zprostředkovány
trhem a impulsy změn vycházejících od kupujícího; rozhodování je založeno
na svobodné volbě suverénního subjektu trhu; tržní systém je demokratický
a liberální
- základem tržního hospodářství je TRŽNÍ MECHANISMUS = vzájemné ovlivňování
tří procesů : nabídky, poptávky a tvorby ceny
a) NABÍDKA = souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí na trh
výrobci
- můžeme ji rozlišit: 1) celková nabídka(agregátní) = objem výroby všech
výrobců a cenami, za které jsou ochotni ji
prodat
2) individuální nabídka = nabídka jednotlivého
výrobce; je určena množstvím a cenami, za které
je ochoten prodat
3) dílčí nabídka(tržní) = nabídka jednoho výrobku
dodávaného několika výrobci
S = nabídka(supply)⇒ vyjadřuje funkční vztah mezi množstvím nabízené a
vyráběné produkce(Q) a cenou(P) této produkce
→ platí zde zákon tzv.rostoucí nabídky = s rostoucí cenou se zvyšuje
nabízené zboží
D = POPTÁVKA(demand)⇒ souhrn zamýšlených koupí; určována poptávaným
množstvím a cenou, za kterou jsou ochotni nakupovat
1) celková poptávka(agregátní)⇒ určena celkovým objemem produkce, kterou
jsou kupující ochotni koupit a cenou,
kterou jsou ochotni zaplatit
2) individuální⇒ poptávka jednoho kupujícího
3) dílčí⇒ poptávka po jednom výrobku
koupěschopná poptávka = z pohledu ekonomické teorie je důležitá taková
poptávka, která je uskutečnitelná(dostupná)
- platí zákon klesající poptávky = s rostoucí cenou
nižší poptávka
- nabídka a poptávka představují dvě strany trhu;
vzájemně se střetávají, ovlivňují a výsledkem
jejich střetu je tzv.ROVNOVÁŽNÝ BOD(rovnovážná cena
a produkce)
- tržní cena je pro všechny subjekty základní informací, od které se odvíjí
další rozhodnutí; pro kupujícího je cena obětí, kterou musí podstoupit,
pro nabízejícího je cena efekt, kvůli kterému podstoupit určitou oběť
- předpokladem fungování tržního(cenového)mechanismu je tzv.CENOVÁ
LIBERALIZACE
Tržní subjekty
1) domácnosti = přichází na trh s cílem nakoupit statky a služby, které
slouží k jejich uspokojení
- v roli kupujícího vystupují na trhu výrobků a služeb
- na trhu výrobních faktorů vystupují jako nabízející
- na trhu výrobků a služeb jako poptávající
2) firmy = jejich činnost je zaměřena na výrobu výrobků a služeb za účelem
prodeje
- naopak jak u domácností