Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Trh a tržní mechanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (106.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4.

Trh a tržní mechanismus

Tržní hospodářství

CPE = centrálně plánovaná ekonomika

X

ME = market ekonomy (vzájemné ovlivňování nabídky a poptávky – na stejné

úrovni)

- systém založený na horizontální koordinaci ve kterém lidé tím, že kupují

vyjadřují co chtějí a co ne; jejich chování na trhu je potom impulsem pro

výrobce co vyrábět a co ne; je to systém, ve kterém jsou jednotlivé

vztahy mezi jednotlivými subjekty(spotřebitel X firmy) zprostředkovány

trhem a impulsy změn vycházejících od kupujícího; rozhodování je založeno

na svobodné volbě suverénního subjektu trhu; tržní systém je demokratický

a liberální

- základem tržního hospodářství je TRŽNÍ MECHANISMUS = vzájemné ovlivňování

tří procesů : nabídky, poptávky a tvorby ceny

a) NABÍDKA = souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí na trh

výrobci

- můžeme ji rozlišit: 1) celková nabídka(agregátní) = objem výroby všech

výrobců a cenami, za které jsou ochotni ji

prodat

2) individuální nabídka = nabídka jednotlivého

výrobce; je určena množstvím a cenami, za které

je ochoten prodat

3) dílčí nabídka(tržní) = nabídka jednoho výrobku

dodávaného několika výrobci

S = nabídka(supply)⇒ vyjadřuje funkční vztah mezi množstvím nabízené a

vyráběné produkce(Q) a cenou(P) této produkce

→ platí zde zákon tzv.rostoucí nabídky = s rostoucí cenou se zvyšuje

nabízené zboží

D = POPTÁVKA(demand)⇒ souhrn zamýšlených koupí; určována poptávaným

množstvím a cenou, za kterou jsou ochotni nakupovat

1) celková poptávka(agregátní)⇒ určena celkovým objemem produkce, kterou

jsou kupující ochotni koupit a cenou,

kterou jsou ochotni zaplatit

2) individuální⇒ poptávka jednoho kupujícího

3) dílčí⇒ poptávka po jednom výrobku

koupěschopná poptávka = z pohledu ekonomické teorie je důležitá taková

poptávka, která je uskutečnitelná(dostupná)

- platí zákon klesající poptávky = s rostoucí cenou

nižší poptávka

- nabídka a poptávka představují dvě strany trhu;

vzájemně se střetávají, ovlivňují a výsledkem

jejich střetu je tzv.ROVNOVÁŽNÝ BOD(rovnovážná cena

a produkce)

- tržní cena je pro všechny subjekty základní informací, od které se odvíjí

další rozhodnutí; pro kupujícího je cena obětí, kterou musí podstoupit,

pro nabízejícího je cena efekt, kvůli kterému podstoupit určitou oběť

- předpokladem fungování tržního(cenového)mechanismu je tzv.CENOVÁ

LIBERALIZACE

Tržní subjekty

1) domácnosti = přichází na trh s cílem nakoupit statky a služby, které

slouží k jejich uspokojení

- v roli kupujícího vystupují na trhu výrobků a služeb

- na trhu výrobních faktorů vystupují jako nabízející

- na trhu výrobků a služeb jako poptávající

2) firmy = jejich činnost je zaměřena na výrobu výrobků a služeb za účelem

prodeje

- naopak jak u domácností

Témata, do kterých materiál patří