3. Osobní finance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Na rozdíl o klasické hypotéky není vázán na pořízení či opravu nemovitosti. Klient tak může využít své peníze na cokoli. Doba splácení je v rozmezí 3-20 let.
Předlužení domácnosti
PŘEDLUŽENÍ = dlužník nemůže splácet půjčené peníze ze svého měsíčního příjmu, po odečtení běžných životních nákladů.
Předlužení lze předejít, pokud se domácnost vyvaruje špatným úvěrům – dovolená, vánoční dárky, vysoké úroky, úvěr na splácení jiného úvěru. Doporučuje se ponechat si finanční rezervu a sjednat si pojištění proti neschopnosti splácet.
Přebytek domácího rozpočtu
Příjmy jsou vyšší než výdaje a volné finanční prostředky je vhodné investovat pro další zhodnocení.
1. SPOŘENÍ
BANKOVNÍ VKLADY – minimální riziko, vysoká likvidita, krátkodobé trvání
STAVEBNÍ SPOŘENÍ – minimální riziko, nízká likvidita, dlouhodobé trvání
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ – malé riziko, nízká likvidita, dlouhodobé trvání
SOUKROMÉ ŽIVOTNÍ POJIŠTĚNÍ – riziko závisí na pojišťovně, nízká likvidita, dlouhodobé trvání
2. INVESTOVÁNÍ
PODÍLOVÉ FONDY – riziko závisí na druhu fondu, vysoká likvidita, průměrný výnos 2-5%
DLUHOPISY – nízké riziko, velmi vysoká likvidita, výnos vyšší než u podílových fondů
AKCIE – vysoké riziko, velmi vysoká likvidita, výnos cca 8% a více
INVESTICE DO MAJETKU – poměrně vysoké riziko, nízká likvidita, výnos může být vysoký
INVESTICE DO PODNIKÁNÍ – vysoké riziko, velmi nízká likvidita, může být vysoký
Sestavení rodinného rozpočtu
1. PŘEHLED VŠECH PŘÍJMŮ – evidují se všechny příjmy rodiny. Tyto příjmy se započítávají jako čisté příjmy, tedy až po jejich zdanění.
2. SEZNAM VYDÁNÍ – výpočet všech vydání rodiny
3. POROVNÁNÍ PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ – porovnávají se veškeré příjmy a výdaje domácnosti. Příjmy a výdaje by se měly rovnat. V případě, že výdaje jsou vyšší než příjmy, je nutné zvýšit příjmy, snížit výdaje nebo provést obojí.
4. PŘEHODNOCENÍ A PŘIZPŮSOBENÍ VÝDAJŮ – rodina by měla zvážit výši a strukturu zbytných výdajů a zda je možné jejich počet eliminovat nebo je snížit.
5. AKTUALIZOVÁNÍ ROZPOČTU – kontrola rozpočtu se provádí v pravidelných intervalech, týdně, měsíčně, jednou za půl roku apod.