5. Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zisky jsou nízké
Cílem podniku je získat zákazníky
Fáze růstu
Roste prodej a tím i zisk, zvyšuje se poptávka po výrobku
Cílem prodeje je zvyšování prodeje
Fáze zralosti
Objem prodeje je nejvyšší
Zisk je maximální
Dvě fáze období
Dospělost – prodej roste, zisk zůstává na stejné úrovni
Nasycenost – prodej zůstává na nejvyšší úrovni, zisk ale spíše klesá
Fáze útlumu
Na trh přichází konkurence se svým výrobkem
Objem prodeje se snižuje, tím i zisky
Firma zvažuje o výrobě nového výrobku
Cena
Peněžní částka, za kterou firma prodává výrobek
Cena = náklady + zisk
Tvorba ceny:
Nákladová metoda
Výpočet předběžné kalkulace
Kalkulace = stanovení prodejní ceny na jeden kus výrobku
Nákladová metoda s ohledem na poptávku po statcích a službách
Je-li vysoká poptávka, je možné cenu zvýšit a tím mít větší zisk
Metoda s ohledem na ceny konkurence
Když je vysoká konkurence, firma je nucena snížit cenu, aby své výrobky prodala
Firma ale nesmí prodávat své výrobky pod úroveň nákladů
Pokud tak prodává, prodává za dumpingové ceny (chce nalákat nové zákazníky)
Dostane pokutu od antimonopolních úřadů
Nesmí tak prodávat, protože je to nefér vůči konkurenci (mohou kvůli tomu zkrachovat, protože přijdou o své zákazníky)
Cenové úpravy:
Podniky mohou stanovit různé ceny u stejného produktu
Např.) podle umístění provozovny (centrum – vyšší ceny, menší obce – nižší ceny)
Cenové triky:
Cena ukončená číslicí devět
Nižší cena se slevou
Produkty s vyšší cenou se umísťují ve výši očí spotřebitele
Slevy (akční ceny, sezónní slevy, nákup 2+1, …)
Soutěže (při nákupu určitého zboží)
Kupóny, dárky
Distribuce = CESTY PRODEJE VÝROBKU
Přímý prodej výrobce (podnikové prodejny; pekárna) -> spotřebitel
Nepřímý prodej výrobce -> velkoobchod -> maloobchod -> spotřebitel
Velkoobchod = prodává výrobky maloobchodům ve větším objemu
Může provádět úpravy na zboží (balení zeleniny, dozrání ovoce)
Samoobslužný (makro)
Velkoobchod s rozvážkovou službou (na základě objednávky dopraví zboží maloobchodům)
Zásilkový (prostřednictvím katalogů)
Maloobchod = prodává zboží konečnému spotřebiteli
Hypermarkety (velký sortiment zboží, Globus)
Supermarkety (menší sortiment, Albert, Billa)
Samoobslužný prodej
V případě množstevní slevy je možné, že spotřebitel u nepřímého prodeje zakoupí levnější výrobek než v případě přímého prodeje
Propagace
= reklama, publicita, podpora prodeje, osobní prodej
Reklama
Cílem je upozornit zákazníka na výrobek, službu, nebo na firmu a přesvědčit je aby si výrobek, službu, zakoupili
Neosobní forma propagace prostřednictvím médií
Prostředky reklam
Televize
Klady: osloví velký okruh spotřebitelů, spotřebitelé mají možnost výrobek vidět
Zápory: jsou velmi nákladné, 20:00–22:00 = nejdražší