Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Marketing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Zisky jsou nízké

  • Cílem podniku je získat zákazníky

    1. Fáze růstu

    • Roste prodej a tím i zisk, zvyšuje se poptávka po výrobku

    • Cílem prodeje je zvyšování prodeje

    1. Fáze zralosti

    • Objem prodeje je nejvyšší

    • Zisk je maximální

    • Dvě fáze období

      • Dospělost – prodej roste, zisk zůstává na stejné úrovni

      • Nasycenost – prodej zůstává na nejvyšší úrovni, zisk ale spíše klesá

    1. Fáze útlumu

    • Na trh přichází konkurence se svým výrobkem

    • Objem prodeje se snižuje, tím i zisky

    • Firma zvažuje o výrobě nového výrobku

    Cena

    • Peněžní částka, za kterou firma prodává výrobek

    • Cena = náklady + zisk

    Tvorba ceny:

    1. Nákladová metoda

      • Výpočet předběžné kalkulace

        • Kalkulace = stanovení prodejní ceny na jeden kus výrobku

    2. Nákladová metoda s ohledem na poptávku po statcích a službách

      • Je-li vysoká poptávka, je možné cenu zvýšit a tím mít větší zisk

    3. Metoda s ohledem na ceny konkurence

      • Když je vysoká konkurence, firma je nucena snížit cenu, aby své výrobky prodala

      • Firma ale nesmí prodávat své výrobky pod úroveň nákladů

        • Pokud tak prodává, prodává za dumpingové ceny (chce nalákat nové zákazníky)

        • Dostane pokutu od antimonopolních úřadů

        • Nesmí tak prodávat, protože je to nefér vůči konkurenci (mohou kvůli tomu zkrachovat, protože přijdou o své zákazníky)

    Cenové úpravy:

    • Podniky mohou stanovit různé ceny u stejného produktu

    • Např.) podle umístění provozovny (centrum – vyšší ceny, menší obce – nižší ceny)

    Cenové triky:

    • Cena ukončená číslicí devět

    • Nižší cena se slevou

    • Produkty s vyšší cenou se umísťují ve výši očí spotřebitele

    • Slevy (akční ceny, sezónní slevy, nákup 2+1, …)

    • Soutěže (při nákupu určitého zboží)

    • Kupóny, dárky

    Distribuce = CESTY PRODEJE VÝROBKU

    1. Přímý prodej výrobce (podnikové prodejny; pekárna) -> spotřebitel

    2. Nepřímý prodej výrobce -> velkoobchod -> maloobchod -> spotřebitel

      • Velkoobchod = prodává výrobky maloobchodům ve větším objemu

      • Může provádět úpravy na zboží (balení zeleniny, dozrání ovoce)

        • Samoobslužný (makro)

        • Velkoobchod s rozvážkovou službou (na základě objednávky dopraví zboží maloobchodům)

        • Zásilkový (prostřednictvím katalogů)

      • Maloobchod = prodává zboží konečnému spotřebiteli

        • Hypermarkety (velký sortiment zboží, Globus)

        • Supermarkety (menší sortiment, Albert, Billa)

        • Samoobslužný prodej

    • V případě množstevní slevy je možné, že spotřebitel u nepřímého prodeje zakoupí levnější výrobek než v případě přímého prodeje

    Propagace

    = reklama, publicita, podpora prodeje, osobní prodej

    1. Reklama

    • Cílem je upozornit zákazníka na výrobek, službu, nebo na firmu a přesvědčit je aby si výrobek, službu, zakoupili

    • Neosobní forma propagace prostřednictvím médií

    Prostředky reklam

    • Televize

      • Klady: osloví velký okruh spotřebitelů, spotřebitelé mají možnost výrobek vidět

      • Zápory: jsou velmi nákladné, 20:00–22:00 = nejdražší

    Témata, do kterých materiál patří