5. Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. Marketing
- způsob řízení hospodářské činností pomocí trhu
- podniky by měli zjišťovat, co spotřebitelé požadují, podle jejich přání a potřeb vyrábět statky nebo poskytovat služby, a vyrobené statky a služby prodávat pomocí marketingových prostředků (reklama)
- cílem je vyrábět výrobky/poskytovat služby podle potřeb spotřebitele a prodat co nejvíce výrobků/služeb pomocí nástrojů marketingu, zejména pomocí reklamy
Podnikatelské koncepce (jakým způsobem se marketing vyvíjí)
Výrobní koncepce
Firmy se snaží vyrábět výrobky s nízkými náklady a prodávat je za nízké ceny
Výrobkový koncepce
Firmy se soustředí na okruh spotřebitelů s vysokými příjmy
Vyrábí kvalitní výrobky za vysoké ceny (Porsche, gucci, …)
Prodejní koncepce
Firma se snaží přesvědčit zákazníky, aby výrobek zakoupili, zejména prostřednictvím reklamy
Marketingová koncepce
Vychází z potřeb zákazníka a realizuje základní nástroje marketingu
Základní principy (cíle) marketingové koncepce:
-
Uspokojit potřeby a přání spotřebitelů
-
Maximalizace zisku výrobků
Sociálně-marketingová koncepce
Zvažuje dopady na životní prostředí, dbá na ekologické výrobky
Marketingový plán
Stav trhu
Zjišťujeme okolnosti, které ovlivní naše počínání na trhu (technologický pokrok, právní předpisy, hospodářská a politická situace, …)
Výběr segmentu trhu
Cílové skupiny zákazníků
Analýza konkurence
Cenová – výše ceny
Necenová – kvalita výrobků, propagace, …
Analýza podniku
Silné slabé stránky podniku, SVOT analýza (na začátku prodeje výrobku)
Nástroje marketingu
PRODUKT (výrobek)
CENA (cena za výrobek
DISTRIBUCE (doprava výrobku spotřebitele)
PROPAGACE (reklama, publicita)
Produkt
Výrobek podnik vyrábí s použitím VÝROBNÍCH FAKTORŮ s cílem uspokojení potřeb spotřebitelů
Výrobní faktory
Práce (zaměstnanci)
Vynaložené fyzické a psychické pracovní úsilí člověka při vykonávání pracovní činnosti
Půda
Důležitá pro ekonomické činnosti zemědělské ale i pro ostatní, protože podniky ji potřebují k pořízení budov k realizaci eko.činn.
Kapitál (kapitálové statky: auta, stroje, materiál, peníze)
Nakupují je podniky
Zahrnují se také peníze, potřebné na nákup kapitálských statků
3 úrovně výrobku
Úroveň = JÁDRO
Užitná hodnota (to k čemu je výrobek užitečný, podstata výrobku)
Propiska=psaní; židle=sezení
Úroveň = REÁLNÝ PRODUKT
Jak výrobek vypadá (vzhled, barva, design, značka, obal)
Obal
Ochranná funkce (chrání výrobek před poškozením)
Propagační funkce (měl by upoutat spotřebitele)
Informační funkce (datum spotřeby, složení, výrobce, …)
Úroveň = ROZŠÍŘENÝ PRODUKT
Rychlost dodávky, instalace, servis, záruka = IMAGE VÝROBKU
Životnost výrobku
Fáze zavádění
Zavádění nového výrobku na trh
Cena výrobku je vysoká, neboť firma musí pokrýt vysoké náklady na vývoj
Náklad = spotřeba VF v peněžním vyjádření