Hlavní činnost podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Čím vyšší produktivita práce, tím nižší náklady na jednici.
Lze zvyšovat: lepší organizace práce, zavádění moderních technologií, využívání kvalifikovaných pracovníků, substituce práce kapitálem, tj nahradíme-li práci stroji, tím zvyšujeme PP.
Plán výroby 100 000 ks výrobků za rok, na výrobě se podílí 12 zaměstnanců, cena jednoho výrobku je 6 000 Kč.
Vypočítejte plánovanou PP ve hmotných jednotkách a PP ve finančních jednotkách.
PP v hmotných jednotkách/ks/ = 100 000: 12 =8 333,3 1 zaměstnanec vyrobil 8333 ks za rok
PP v peněžních jednotkách/Kč/= (100 000 x 6 000) : 12 = 50 000 000Kč
Ekologické aspekty výroby
max. využití surovin a energií – snížení odpadů, omezení toxinů, recyklace, změny technologií, výrobky jsou navrhovány tak, aby neškodily živ. prostředí
Prosazuje se myšlenka trvale udržitelného rozvoje, která vychází z toho, že život je založen na recyklaci, život je možný jen v případě, že člověk bude chopen zpracovat odpad, který vytvořil. Prosazování zákonem.
Obaly – problém dneška.
OBCHOD
Velkoobchod
není většinou určen pro konečného zákazníka
sklady, kde se shromažďují různé druhy zboží
některé velkoobchody ještě provádějí i úpravy zboží/sušárny ovoce, prostory pro dozrávání banánů, balírny
poskytují technické služby – doprava, nakládání, nakupují od nich maloobchody
Podoby velkoobchodu v současné době:
samoobslužný obchod/cash and carry/ - např. Makro
zásilkový obchod – dle katalogů, které rozesílá Maloobchodům
sklady
Maloobchod
prodává zboží konečnému spotřebiteli
Prodejny se zbožím denní spotřeby – menší prodejny – např. COOP
Specializované prodejny – železářství, nábytek, elektrospotřebiče
Okay, Elektro, Datart, Sconto nábytek
Supermarkety – potravinářské zboží
Hypermarkety – i nepotravinářské zboží
→ Tesco, Albert, Globus
-
Obchodní domy a centra → obsahují řadu samostatných prodejen, širší sortiment pod jednou střechou → Olympia, Bondy, CČM, Kotva, Palladium
-
Diskontní prodejny – neúplný sortiment, především potraviny, nižší ceny → Lidl, Norma, Penny
-
Vlastní prodejny – v majetku výrobce, který výrobky prodává – podnikové prodejny → Např. pekařství – Merhaut, řeznictví….
Kalkulace ceny v obchodě = NC + marže/obchodní přirážka/ + DPH, SD
Marže = náklady a zisk
Pokud výrobce stanoví doporučenou cenu, za kterou by měl maloobchod prodávat, potom
NC obchodu = Doporučená cena – rabat/srážka z ceny/
200 = 280 - 80/ náklady a zisk/
Příklad: knihy
SLUŽBY
-
Opravy, pohostinství a ubytování, doprava, pošty a telekomunikace, peněžnictví a pojišťovnictví
-
Neziskové služby (vzdělávání, zdravotnictví, sociální služby)
Ochrana spotřebitele
Spotřebitel má:
Právo na bezpečnost
bezpečný výrobek pro používání
zdravotní a hygienická nezávadnost
Právo na informovanost