Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hlavní činnost podniku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Čím vyšší produktivita práce, tím nižší náklady na jednici.

Lze zvyšovat: lepší organizace práce, zavádění moderních technologií, využívání kvalifikovaných pracovníků, substituce práce kapitálem, tj nahradíme-li práci stroji, tím zvyšujeme PP.

Plán výroby 100 000 ks výrobků za rok, na výrobě se podílí 12 zaměstnanců, cena jednoho výrobku je 6 000 Kč.

Vypočítejte plánovanou PP ve hmotných jednotkách a PP ve finančních jednotkách.

PP v hmotných jednotkách/ks/ = 100 000: 12 =8 333,3 1 zaměstnanec vyrobil 8333 ks za rok

PP v peněžních jednotkách/Kč/= (100 000 x 6 000) : 12 = 50 000 000Kč

Ekologické aspekty výroby

max. využití surovin a energií – snížení odpadů, omezení toxinů, recyklace, změny technologií, výrobky jsou navrhovány tak, aby neškodily živ. prostředí

Prosazuje se myšlenka trvale udržitelného rozvoje, která vychází z toho, že život je založen na recyklaci, život je možný jen v případě, že člověk bude chopen zpracovat odpad, který vytvořil. Prosazování zákonem.

Obaly – problém dneška.

OBCHOD

Velkoobchod

  • není většinou určen pro konečného zákazníka

  • sklady, kde se shromažďují různé druhy zboží

  • některé velkoobchody ještě provádějí i úpravy zboží/sušárny ovoce, prostory pro dozrávání banánů, balírny

  • poskytují technické služby – doprava, nakládání, nakupují od nich maloobchody

Podoby velkoobchodu v současné době:

  • samoobslužný obchod/cash and carry/ - např. Makro

  • zásilkový obchod – dle katalogů, které rozesílá Maloobchodům

  • sklady

Maloobchod

  • prodává zboží konečnému spotřebiteli

  • Prodejny se zbožím denní spotřeby – menší prodejny – např. COOP

  • Specializované prodejny – železářství, nábytek, elektrospotřebiče

  • Okay, Elektro, Datart, Sconto nábytek

  • Supermarkety – potravinářské zboží

  • Hypermarkety – i nepotravinářské zboží

→ Tesco, Albert, Globus

  • Obchodní domy a centra → obsahují řadu samostatných prodejen, širší sortiment pod jednou střechou → Olympia, Bondy, CČM, Kotva, Palladium

  • Diskontní prodejny – neúplný sortiment, především potraviny, nižší ceny → Lidl, Norma, Penny

  • Vlastní prodejny – v majetku výrobce, který výrobky prodává – podnikové prodejny → Např. pekařství – Merhaut, řeznictví….

Kalkulace ceny v obchodě = NC + marže/obchodní přirážka/ + DPH, SD

Marže = náklady a zisk

Pokud výrobce stanoví doporučenou cenu, za kterou by měl maloobchod prodávat, potom

NC obchodu = Doporučená cena – rabat/srážka z ceny/

200 = 280 - 80/ náklady a zisk/

Příklad: knihy

SLUŽBY

  • Opravy, pohostinství a ubytování, doprava, pošty a telekomunikace, peněžnictví a pojišťovnictví

  • Neziskové služby (vzdělávání, zdravotnictví, sociální služby)

Ochrana spotřebitele

Spotřebitel má:

  1. Právo na bezpečnost

    • bezpečný výrobek pro používání

    • zdravotní a hygienická nezávadnost

  2. Právo na informovanost

Témata, do kterých materiál patří