Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. F&B Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

požadavky na místo F&B managera: osoba důrazná, nápaditá a kreativní

má praktické zkušenosti, praxe

jazykové znalosti

asertivní chování

dobrá schopnost úsudku a znalost psychologie

výborný zdravotní stav, společenské vystupování

flexibilní – nepravidelná pracovní doba

F&B manager je nadřízen: šéfkuchaři

vedoucímu restaurace a baru

banketnímu oddělení

etážovým službám

Šéfkuchař

zástupce F&B managera

odpovídá za chod výroby stravy

řídí zásobování

zodpovídá za hospodaření v kuchyni a dodržování předpisů

Organizace práce: příprava pracoviště

kontrola pracoviště

vedoucí střediska

Charakteristika výrobního střediska

  • Organizačně nejnáročnější část hotelového provozu, jeho součástí je mnoho různých druhů přípraven, skladů, kuchyní

  • Při zřizování výrobního střediska musíme dbát na různé zákony vymezující hygienu a dispozičních řešení

  • Velikost výrobního střediska koresponduje s počtem míst v restauraci, či s počtem hotelových hostů

Základní požadavky na řešení kuchyně:
  • Měla by směřovat na sever nebo na sever-východ

  • Výška kuchyně by měla být minimálně 3,02 metru

  • Kuchyně by měla být vydlaždičkována do 1,08 metru

  • Podlahy kuchyně by měly být protiskluzové s odvodem do kanálků

  • Bloky pracovních stolů by měly být sestaveny tak, aby se jednotlivé činnosti na nich prováděné nekřížily – špinavé a čisté

  • Vybavena dostatečným množstvím odsavačů par

  • Mít dostatečné osvětlení všech částí kuchyně

  • Technická vybavení by měla mít u sebe návod k obsluze

Charakteristika odbytového střediska

  • Probíhá zde prodejní činnost, a to prodej pokrmů vyrobených ve výrobním středisku a nápojů nabízeného sortimentu, cílem této činnosti je vytvoření co největšího zisku provozovny

  • Velmi důležitý je při této činnosti upselling → nabídka, doporučení zákazníkovi, prodej pokrmů či nápojů, které host neměl v úmyslu předem koupit (objednat)

Odbytová střediska se dělí:
  1. stravovací – slouží k uspokojování potřeb nasycení (restaurace, bufety, rychlé občerstvení)

  2. společensko-zábavní – slouží k relaxaci, navazování sociálních kontaktů, schůzek, …

Trendy v F&B

  • Vzhled dnešní kuchyně se málo podobá kuchyni v 80. letech

  • V menším prostoru lze vybavit mnohem větší množství pokrmů

  • Užívá se úplně jiné vybavení – indukční sporáky, konvektomaty, mikrovlnná zařízení, víceúčelové stroje apod.

  • Kvalita pokrmů a nápojů není považována za výjimku, ale za podmínku prodeje

  • Obecná dostupnost surovin a materiálu – dodávka z kontinentu na druhý kontinent je otázkou dne

  • Příprava pokrmů méně energeticky náročných – saláty, bílé maso, lehké úpravy, méně tuků

  • Více čerstvé zeleniny – celoroční dostupnost, široký sortiment

  • Dostupnost surovin a výrobků – zelenina a ovoce, dary moře

  • Preference jednodušších úprav – lehčí energeticky méně náročné úpravy

  • Spíše menší porce – pestrost a dokonalá chuť

  • Větší důraz kladen na úpravu na talíři – barevnost, dekorace, umělecká díla

  • Používání zeleného koření – bylinky

  • Roste význam rostlinných produktů – sója, rostlinné oleje

  • Snižuje se spotřeba jatečného masa

  • Uplatňování nových technologických postupů – zachlazování šokem

  • Větší výběr pečiva – celozrnné

  • Cukrářství – lehkost (tvaroh, kysaná smetana, ovoce, jogurty) → méně krémů

  • Používání konveniencí

  • Nápoje – více ovocných šťáv a džusů, minerální vody, lehké alkoholické míchané nápoje

Témata, do kterých materiál patří