9. F&B Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
požadavky na místo F&B managera: osoba důrazná, nápaditá a kreativní
má praktické zkušenosti, praxe
jazykové znalosti
asertivní chování
dobrá schopnost úsudku a znalost psychologie
výborný zdravotní stav, společenské vystupování
flexibilní – nepravidelná pracovní doba
F&B manager je nadřízen: šéfkuchaři
vedoucímu restaurace a baru
banketnímu oddělení
etážovým službám
Šéfkuchař
zástupce F&B managera
odpovídá za chod výroby stravy
řídí zásobování
zodpovídá za hospodaření v kuchyni a dodržování předpisů
Organizace práce: příprava pracoviště
kontrola pracoviště
vedoucí střediska
Charakteristika výrobního střediska
-
Organizačně nejnáročnější část hotelového provozu, jeho součástí je mnoho různých druhů přípraven, skladů, kuchyní
-
Při zřizování výrobního střediska musíme dbát na různé zákony vymezující hygienu a dispozičních řešení
-
Velikost výrobního střediska koresponduje s počtem míst v restauraci, či s počtem hotelových hostů
Základní požadavky na řešení kuchyně:
-
Měla by směřovat na sever nebo na sever-východ
-
Výška kuchyně by měla být minimálně 3,02 metru
-
Kuchyně by měla být vydlaždičkována do 1,08 metru
-
Podlahy kuchyně by měly být protiskluzové s odvodem do kanálků
-
Bloky pracovních stolů by měly být sestaveny tak, aby se jednotlivé činnosti na nich prováděné nekřížily – špinavé a čisté
-
Vybavena dostatečným množstvím odsavačů par
-
Mít dostatečné osvětlení všech částí kuchyně
-
Technická vybavení by měla mít u sebe návod k obsluze
Charakteristika odbytového střediska
-
Probíhá zde prodejní činnost, a to prodej pokrmů vyrobených ve výrobním středisku a nápojů nabízeného sortimentu, cílem této činnosti je vytvoření co největšího zisku provozovny
-
Velmi důležitý je při této činnosti upselling → nabídka, doporučení zákazníkovi, prodej pokrmů či nápojů, které host neměl v úmyslu předem koupit (objednat)
Odbytová střediska se dělí:
-
stravovací – slouží k uspokojování potřeb nasycení (restaurace, bufety, rychlé občerstvení)
-
společensko-zábavní – slouží k relaxaci, navazování sociálních kontaktů, schůzek, …
Trendy v F&B
Vzhled dnešní kuchyně se málo podobá kuchyni v 80. letech
V menším prostoru lze vybavit mnohem větší množství pokrmů
Užívá se úplně jiné vybavení – indukční sporáky, konvektomaty, mikrovlnná zařízení, víceúčelové stroje apod.
Kvalita pokrmů a nápojů není považována za výjimku, ale za podmínku prodeje
Obecná dostupnost surovin a materiálu – dodávka z kontinentu na druhý kontinent je otázkou dne
Příprava pokrmů méně energeticky náročných – saláty, bílé maso, lehké úpravy, méně tuků
Více čerstvé zeleniny – celoroční dostupnost, široký sortiment
Dostupnost surovin a výrobků – zelenina a ovoce, dary moře
Preference jednodušších úprav – lehčí energeticky méně náročné úpravy
Spíše menší porce – pestrost a dokonalá chuť
Větší důraz kladen na úpravu na talíři – barevnost, dekorace, umělecká díla
Používání zeleného koření – bylinky
Roste význam rostlinných produktů – sója, rostlinné oleje
Snižuje se spotřeba jatečného masa
Uplatňování nových technologických postupů – zachlazování šokem
Větší výběr pečiva – celozrnné
Cukrářství – lehkost (tvaroh, kysaná smetana, ovoce, jogurty) → méně krémů
Používání konveniencí
Nápoje – více ovocných šťáv a džusů, minerální vody, lehké alkoholické míchané nápoje