22. Antická filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hylé = látka, zoe = život → HYLOZOISTÉ = názor, že veškerá hmota je živá, schopna pociťování
- jeho žákem byl Ananximandros → arché v APEIRÓNU = svět se pořád rozpíná, hýbe se, zvětšuje objem
(a = zápor, peraz = mez)
- říkal, že existují objekty, které se vznáší v prostoru → nepřímo používá termín planety, tělesa
- tvrdil, že život vzniknul z ryb
- Anaximenés – pralátkou aér = vzduch – člověk po smrti nedýchá
Hérakleitos z Efesu
- žil v jeskyni, živil se bylinami – vadila mu masa lidí, která řešila hlouposti
- tvrdil, že svět zaniká a opět vzniká (inspirace v reinkarnaci – hinduismus)
- pralátkou je oheň – cyklus
- nic se neděje náhodou
„Nelze dvakrát vstoupit do jedné řeky“ – řeka i člověk se mění, svět kolem nás není stejný
Panta rhei = vše plyne
1.- řeší pohyb a proměnlivost
2.- souboj protikladů – soubojem vzniká něco nového, krásného, svět se skládá z protikladů (teplo x chlad, země x voda)
- protiklady spolu musí bojovat, dokud nedojde ke shodě – důležité pro vznik
- kdyby nebyly protiklady, není drama – viz politika – kompromis x konsenzus
3. – kosmos = svět
2 tábory lidí: KOINOS = zajímají se o svět, rozšiřují své obzory
IDIOS = uzavření lidé, omezení
- abychom pochopili jak svět funguje, musíme se o něj zajímat – poznej sám sebe
„Špatnými svědky jsou lidem oči a uši, když mají barbarské duše.“ = neochotni se vzdělávat
PYTHAGORAS
- Pythagorova věta – matematické vzorce, výpočty
- věnoval se matematice, hudbě, lékařství
- pralátkou jsou čísla
- soma sema = tělo je hrob, něco mám v hlavě → projeví se na těle a naopak
- musíme se starat o obě části → očistné procesy duše, starání se o ni
- chtěl vymyslet techniku, jak se o duši starat:
1. – nejíst maso – duše jiného zvířete – převtělování duší
2. – poznávání – vzdělávání, sebe sama
- katharsis = S. Freud – hypnóza atd.
- autos efa = on to řekl → autorita, velmi nefilozofické (učitel má vždy pravdu – neargumentuje se)
- budoval si kult osobnosti
→ vystupoval v noci a nechal se osvětlovat loučemi → pozornost na něm, bez rozptýlení
- vše na Zemi reprezentuje číselný vztah, snažil se vše vyjádřit čísly
- jeho škola se pletla do politiky
- všem se posmíval, že jsou hloupí → povraždili mu školu, otravoval lidi – „Rozumíme všemu“
ELEJSKÁ ŠKOLA (5.st. př.n.l.)
- Xenofarés, Parmenités, Zenón z Eleje
- Xenofarés – bůh je nehmotný, všemocný, všudypřítomný, nepotřebuje se hýbat, nehybný
- chtěl sjednotit Řecko – ohrožení Řecko. Perskými válkami
- Zenón z Eleje – žáky zajímal pohyb
- vymýšlel neřešitelné hádanky – štval lidi
- navazoval na myšlenku nehybnosti Boha
- dichotomie = nekonečné dělení na půlky, Řekové neznali pojem nekonečno, úmyslně zaměňoval 1. dělitelnost konkrétního prostoru a 2. dělitelnost nekonečného prostoru