22. Antická filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Achilles a želva – za jak dlouho želvu dohoní? Starověký paradox, Achilles – nejrychlejší běžec – nikdy nedohoní želvu, která je o kus před ním. V okamžiku, kdy totiž doběhne na původní místo želvy, želva se posunula o malý kousek dál. Když Achilles uběhne tento kousek, je želva zase o kousek dál a tak až do nekonečna. Jeho pohyb lze tedy popsat jako nekonečnou řadu stále kratších úseček, což pro starší řecké filosofy představovalo nepřekonatelný paradox
- tvrdí, že pohyb nelze ukončit, chtěl matematicky zdůvodnit pohyb
DÉMOKRITOS Z ABDÉRY
- věnoval se fyzice a etice
- ATOMOS = nedělitelný – částečky se liší tvarem, uspořádáním, polohou, typem
- Je v tom řád? Děje se to náhodně? Hledal řády
- atomos – neřeší, jestli je to poslední nedělitelná část
- Jak to vzniklo? Co bylo předtím? – nechce se k tomu odvážit, kvůli náboženství
2 stupně poznání: smyslové – subjektivní, záleží na shodě mezi lidmi, každý má smysly nastavené jinak, vypálil si očíčka
Rozumové – vstup → smysly, zpracování vstupu, můžeme odfiltrovat to, co nás klame, záleží na způsobu uvažování → IQ – podle něj podstatnější
- kritizuje stav řecké společnosti – bez práv, nedostatek svobody
- dobře řízený stát je podle něj základ
- volby – vítěz (neměl by se tak chovat) a poražený (měl by to přijmout) spolu musí žít v jednom státě a měli by se naučit soužití
- zákon prospívá těm, kteří ho poslouchají – kdo se dokáže orientovat v systému
Část c
KLASICKÉ OBDOBÍ (6. – 4. př.n.l.) – Sokrates, Platon, Aristoteles
- Zlatý věk Athén
- Řecko – Perské války – Řecko je pod tlakem
- neřeší se matematika a fyzika X člověk, etika, politika, náboženství
- schopnost argumentace – mluvit, jednat
Sofisté
- skupina lidí, za peníze nabízeli dovednosti – učitelé
- nechali se najímat do soudních sporů
- pravda je relativní ve vztahu k člověku – není objektivní → relativizace náboženství, různé náhledy
Perikles
- athénská demokracie – jsme si rovni - blbost
- preferuje občany
- „Obec je otevřená všem“ – blbost, pouze občanům
Sokrates
- matka byla porodní bába – rodil myšlenkug
- žena Xantyfa
- tvrdil, že nemá cenu zkoumat krajinu ale lidi
- aktivně se podílel na politickém životě obyvatel – opovrhoval demokracií (názor většiny nemusí být správný)
- musíme udržoval určitá pravidla
- neučil za peníze – nevydělával
- Platon byl jeho žákem – zapisoval, dialogy
- problém – popisoval realitu tak jak byla?
- Dialog – mezi Sokratem a Eutyfrónem dvě fáze:
1. destruktivní – Sokrates předstírá, že je žákem a něco neví, proč? Žák se s ním bude ochotně bavit, zajímá ho úhel pohledu, rozbíjí přesvědčení, žák dělá chyby, Sokrates ho k chybám schválně vylákal
- Sokrata štvalo, když někdo tvrdil, že všechno ví