Meziválečná avantgarda
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Reakci na 2. sv.válku a osvobození byly sbírky Dík Sovětskému svazu, Panychida, Rudoarmějci, Tobě; souhrnně byly vydány ve sbírce Dokument.
Od 60. let se Holanova tvorba opět obrací k vnitřnímu světu člověka a hledá odpovědi na nejzákladnější filosofické otázky (cyklus Mozartiana - pocta Mozartovu, Noc s Hamletem - pocta Shakespearovu, Noc s Ofélií). Šíři Holanova kulturního záběru dokládá i výbor z jeho překladů Cestou. Sbírky 60. a 70. let patří k vrcholům české poezie.
František Halas (1901 – 1949) ...tvorba od počátku poznamenána příznačným vnitřním rozporem; narodil se v Brně, dětství prožil v bídě a otřesech 1.sv.v. na Českomoravské vysočině. Učil se knihkupcem, později působil jako redaktor, zemřel předčasně na následky těžké srdeční choroby.
V první etapě Halasovy básnické tvorby převážil tragický životní pocit. Ve sbírkách Sépie, Kohout plaší smrt, Tvář, Hořec a v básni Staré ženy se vrací k motivům krutosti, zmaru a ošklivosti světa, k motivům zániku a smrti. V 2.pol. 30.let si vypracoval svůj osobitý „halasovský“ styl. Jeho verše jako by byly jen hrubě opracované, neuhlazené, těžkopádné. Dlouho byly považovány za formálně nedokonalé. Halas neusiluje o formální virtuozitu ani o improvizační nadlehčenost. Chce pronikat do hlubin skutečnosti prostřednictvím účinné metafory. Využívá archaismů, násilných neologismů i útržků z hovorového jazyka.
Vrcholem Halasovy básnické tvorby je sbírka Torzo naděje, nejspíš umělecky nejsilnější vystižení tragické atmosféry roku 1938 v české poezii. V básních Praze, Zpěv úzkosti, Mobilizace a dalších vznikl vnitřně dramatický, hluboce umělecky pravdivý, monumentální obraz doby. S jistotou, vírou v síly pokořovaného národního kolektivu vyzývá k odvaze zastavit apokalypsu násilí.
Ostatní díla: Naše paní B. Němcová, Ladění – zdůrazňuje motivy domova a rodné mateřštiny, básnická próza Já se tam vrátím (navracel se do světa dětství), V řadě, sbírka A co básník?
Konstantin Biebl (1898 – 1951)
-jeho tvorba stála v bouřlivém vývoji meziválečné poezie skromně a nenápadně stranou. Narodil se ve Slavětíně u Loun, po boku Jiřího Wolkera prošel etapou proletářskou, pak poetismem a surrealismem. S Nezvalem dospěl po osvobození k osobitému typu básnické tvorby socialisticko-realistické. V jeho básních byla vždycky přítomna stopa smutku a melancholie - rovnou ze školních lavic poslán na frontu a naučili ho dřív střílet než se stačil zamilovat.
Proletářská poezie: sbírky Věrný hlas, Zlom a Zloděj z Bagdádu; básně charakterizuje okouzlení prostými věcmi každodenního života, příznačná je wolkerovská touha obejmout svět a ochránit jej před dalšími bolestmi, utrpením, ale i hněvu nad sociální nespravedlivostí, dělnický vzdor a odhodlání k revolučnímu boji.