Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Romantismus ve světové a české literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (67.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8. Romantismus ve světové a české literatuře

(konec 18. stol.-1. třetina 19. stol.) vzniká v Anglii a odtud se šíří do celé Evropy.

Umělecký směr i životní postoj a pocit člověka. Základní životní pocit romantiků je rozpor mezi snem (touhou, ideálem) a skutečností (realitou). Z tohoto silně prožívaného rozporu většinou pramení konflikt mezi jedincem (nositel těch snů) a společností (ztělesnění té dobové reality). Osobní zájmy mají přednost před zájmy společenskými.

Po zkušenostech z doby osvícenství, francouzské revoluce a napoleonských válek lidé dospěli k závěru (poučili se), že přemíra chladného rozumu, tedy racionalismu, škodí a nevede k vytváření rozumně uspořádané ideální společnosti. Romantikům totiž stejně jako osvícencům jde hlavně o svobodu, o ideální společnost, v níž by ta svoboda byla. Liší se však v chápání svobody a také cestu k ní volili jinou. (Srov. – podobně již u preromantismu, romantismus na něj navazuje) Pro romantiky svoboda znamená přirozený citový život člověka jako jednotlivce, ale i svobodu národa, či tvůrčí svobodu umělce. Romantikové při hledání jiných cest, jiných jistot a vzorů pro život dospěli opět ke zdůrazňování citu. Místo pokusu měnit společnost pomocí rozumu řídili se (nechali se vést) při snaze přetvářet společnost svými city.

Způsoby řešení rozporu mezi snem a realitou či východiska z něj:

A) různé podoby úniku (pasivnější) – autoři hledali nějakou vyšší hodnotu, k ní se utíkali, přimkli, nebo unikali do jiného světa: přimknutí k přírodě, únik do minulosti (idealizované), útěk do fantazie (vysněného světa), do dalekých, exotických zemí, přimknutí k národu, k lidové kultuře, mytologii, legendám, mystice, únik do svého nitra, hledání naplnění v lásce

B) různé podoby vzdoru (aktivnější, někdy se užívá pojem revoluční romantismus - Mácha, Byron, Lermontov, Shelley) – individuální vzpoura proti společnosti; gesto, revoluční čin.

Pokusy o řešení rozporu zpravidla marné, z toho pramení pocity skepse, zklamání, životní únavy.

Celkově se mění estetický ideál – jedná se o přirozenou reakci na převažující studenou racionalitu a přísná pravidla klasicismu. Romantická estetika posunula do popředí nespoutaný a vášnivý cit a tvůrčí svobodu, místo střízlivosti obraznost a fantazii, místo řádu, ukázněnosti, symetrie tvarovou bohatost, uvolněnost, nespoutanost a bizarnost (bizarní = velmi neobvyklý, zvláštní), kontrasty – např. v postavách (ušlechtilá duše x ošklivý zevnějšek), vždy všechno v krajních polohách (není nic mezi). Inspiračním zdrojem gotika. Svou tajuplnosti poskytovala mnoho námětů.

Romantický hrdina:

Často splývá s autorem (dílo má autobiografické rysy). Autor i hrdina bývají výjimeční, vyhranění individualisté, rozpolcení, neschopní zapojit se do společnosti, přizpůsobit se jí, cítí se osamělí, často lidé na okraji společnosti (vyděděnci, psanci, tuláci, poutníci, loupežníci, vězni); jejich život či původ obestřen nějakou záhadou, tajemností, většinou končí jejich život tragicky, touží po lásce, láska zpravidla nešťastná, snivá, vášnivá, nespoutaná, melancholická, bouřlivá, neleká se ani smrti.

Témata, do kterých materiál patří