Světová literatura po roce 1945
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SVĚTOVÁ LITERATURA PO ROCE 1945
Zrcadlení radosti z konce války, ale zrcadlila i nervozitu.
Válečná tematika
Odsouzení války.
V sovětské literatuře dochází k vyzdvihování hrdinství.
Masové scény (všichni jsou jednotní, všichni bojují proti nepříteli).
V západní literatuře ukazovala válku „zdola“ – odsouzení války. Realistické, drastické a naturalistické.
Pohled na válku s humornými prvky.
Dokumentární popisy, později se zabývá dopadem (= psychologické popisy).
Existencialismus (paralelně s válečnou tematikou – až do 60. let)
Souvisí s válkou, ale zaměřují se na to, co válka udělá s člověkem – zpochybnění smyslu všeho, vypořádání se se ztrátou smyslu života.
Typické pocity úzkosti, pocity depresí.
U nás nepřicházel tento žánr v úvahu.
Neorealismus (40. – 50. léta 20. století v Itálii)
Projevil se především v literatuře a ve filmu, také malířství
Reakce na italský fašismus.
Beatnici (beat generation)
Američtí autoři
USA – svobodomyslná, nechtěli se účastnit toho konzumního života, experimenty s drogami, netradiční zaměstnání, tuláctví; po materiální stránce se zmáhá, velkorysost.
Beat – zbití životem
Rozhněvaní mladí muži
Velká Británie
Podobná východiska jako v USA, jen nebyli tak moc extrémní.
Experimentální literatura
Experimenty
Patří zde „nový román“ (převážně Francie) a „absurdní drama“ (Francie, Rumunsko)
Magický realismus
Jižní Amerika
Spojení dvou rovin – realistická rovina a zároveň magická rovina.
Vědecko-fantastická literatura
Postmodernismus
Odpichuje se od experimentů – navazuje na 60. léta.
Vrací se k tradičnímu vypravování.
Určená široké veřejnosti, každý si může vybrat ten svůj žánr.
Komerční literatura
Detektivky, milostné romány.
NEOREALISMUS
Charakteristické rysy
Nonkonformní, kritický postoj k italské měšťácké společnosti
Pravdivé vylíčení poválečné Itálie
Pozornost soustředěna na každodenní život prostých lidí
Klade důraz na dokumentárnost a věrohodnost
Autoři si všímají především stinných stránek italské reality (nezaměstnanost, bída, prostituce, zaostalost velké části obyvatelstva)
Nejvíce se uplatňují deníky a memoáry
Filmy
Roberto Rossellini – Řím, otevřené město (scénář F. Fellini)
Vittorio de Sica – Horalka
Cesare Lavattini – Děti ulice
Luchino Viscouti – Země se chvěje
Pier Paolo Pasolini – Mamma Roma
Federico Fellini – Silnice
Alberto Moravia
Italský spisovatel, novinář, literární kritik
Významný představitel neorealismu
Díla: Římanka (1947), Římské povídky (1954), Horalka (1957), Nuda (1960), Já a on (1971), Voyer aneb Muž, který se dívá (1985)
Hlavní témata jeho děl:
Úpadek rodiny
Motivy odcizení, krach lidských vztahů
Časté sexuální motivy
Ke sklonku života píše díla eroticky velmi otevřená (Já a on, Voyer)