Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světová literatura po roce 1945

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Gumy – román s detektivní zápletkou, různé výklady údajné smrti bankovního úředníka (vrahem je ve skutečnosti sám detektiv)

Žárlivost

  • klasické dílo tzv. nového románu (metaromán, antiromán, „škola pohledu“) – protiklad k balzacovskému románu 19. stol. s tradiční kompozicí děje, postavami a vševědoucím vypravěčem

  • skutečnost podána detailním popisem běžných věcí a jevů bez příčinné souvislosti a časové chronologie a zachycením subjektivních reakcí na tyto podněty

  • různé úhly pohledu (i zúčastněné postavy) – vše viděno jakoby okem kamery; postavy bez psychologické motivace a charakteristiky (kafkovská bezejmennost, anonymizace, nekonkrétnost) – vnitřní psychické dění podáno jen prostřednictvím vnějšího chování postav (dialogy, gesta) → úsilí o objektivitu

  • pohrávání s příběhem a znejišťování je dáno i dvojsmyslným názvem (La jalousie znamená žaluzii i žárlivost) – pohled skrz žaluzie, v určitém úhlu, prostoru k vidění

  • pojem žárlivý lze chápat i jako synonymum k mrzutý, znepokojený, zoufalý

  • základní situace: 3 majitelé banánové plantáže – detailní popisy řady setkání A…, manželky jednoho z majitelů, a jejího přítele Francka (v jejím domě, vyjížďky do přístavního města za obchodním jednáním a za nákupy, pozdní návraty atd.), třetí postava jakoby stálý svědek je manžel A… (nikdy nevystoupí, není jmenován, o jeho přítomnosti svědčí jen třetí židle, příbor ap.) – jeho všudypřítomnýma očima autor ukazuje situaci, ač zdůrazňuje, že děj se odehrává jen v hlavě neviditelného vypravěče, tj. spisovatele a čtenáři

  • ani zmínka o milostném vztahu A… a Francka, ale z detailů může vyplývat žárlivé podezření (gesta rukou, mnohovýznamné úsměvy, pohledy, slovní narážky, rozestavění židlí aj.) → možnost různé interpretace;

  • fragmentarizace dějů, hovorů, stereotypní opakování nebo variace týchž jevů (nalévání aperitivu, zabíjení stonožky, zmínky Francka o manželce Christianě, přesné zachycení interiéru) a tajemné nápovědi zvyšují napětí a estetický účinek; hlavní důraz na imaginaci, invenci – na formu

  • součástí textu jsou úvahy

  • experimenty s jazykem, např. nové využití slovesných časů a způsobů (nečekané střídání kondicionálu, prézenta, futura) romány – Čumil, V bludišti, Okamžiky, Krásná zajatkyně, Královnovražda, Džin

MAGICKÝ REALISMUS

Charakteristické rysy:

  • „zázračné reálno“ – prolínání dvou paralelních světů (jeden svět je reálný, pravdivý; druhý svět se opírá o magii, mytologie, o ústní lidovou slovesnost, snové fantazijní prvky na hranici zázraků), je tak úzké, že mnohokrát ani nepostřehneme, co je skutečné, velmi úzce se to prolíná

  • náročné pro čtenáře, ale zajímavé a obohacuje literaturu – rozhodně je to přínosné, atraktivní

Témata, do kterých materiál patří