Světová literatura po roce 1945
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Eugéne Ionesco
francouzský básník rumunského původu, gymnaziální profesor
psal tzv. antihry – řeší otázku komunikace mezi lidmi a problematiku stereotypů
Plešatá zpěvačka
Klasické jednoaktové absurdní drama (antihra), autorova prvotina, založila tradici absurdního divadla
Je charakterizována jako komedie, ač podle slov autora „výchozí pocit nebyl pocit komiky“
Groteskní, bezvýchodné situace jsou však vyvolávány
Inspirační zdroj – nepřirozené rozhovory v konverzační příručce angličtiny
Jednající postavy: manželé Smithovi, k nimž přichází na návštěvu Martinovi, pak vedou fantasmagorickou konverzaci plnou slovních nesmyslů, banalit, otřepaných jazykových klišé a nesouvislých vět → vyvolána nicotná, bezvýchodná situace
Postupně rozhovor nabývá na agresivitě (úsilí každého prosadit svou neměnnou pravdu) → ztragičtění (odcizený konzumní svět, zmanipulované a trpné postavy upadající do konformismu)
Vtom vstupuje do děje velitel hasičů, aby uhasil požár, který má vypuknout na několika místech ve městě; po ujištění, že nikde nehoří, zůstává a všechny postavy pokračují v nesrozumitelné komunikaci, kterou nelze zastavit.
V závěru si oba páry vymění místa a Martinovi opakují totéž, co Smithovi v 1. scéně (absurdní stereotyp), hyperbolizace nesmyslnosti, jazyková ekvilibristika
Vliv dadaismu, vytvoření situace, kdy jazyk jako základní prostředek komunikace přestává plnit svou funkci („tragédie řeči“) a je příčinou lidského nedorozumění = obraz moderní společnosti, nesnesitelných podmínek, pocitu existenciální absurdity
svět demaskován, realita bytí zbavena smyslu (opakováním týchž frází se odvádí pozornost od skutečných problémů, veřejnost je mystifikována)
Nový román (antiromán, objektivní román, metaromán, román pohledu)
– typ francouzského románu 50. let – pokus francouzské literární avantgardy vytvořit opak klasického románu, protože se domnívali, že klasický román se přežil a nemůže postihnout novou skutečnost a zkušenost nového člověka
odmítli románová děj i postavy, zabývali se popisem věcí a jevů bez souvislosti a časové následnosti – příběh se neodvíjel chronologicky ani logicky
cílem nebyl popisovat svět či nějaké situace, svět má být poznávám teprve v průběhu románu
postup i psaní z pohledu hrdiny, věci nejsou popisovány tak, jak je vnímá většina lidí, ale tak, jak je vnímá románová hrdina
pro většinu čtenářů je těžko srozumitelný a velmi těžko čitelný
oslabení příběhu, tradičních postav a vypravěče
nezřetelné postavy, většinou nepojmenované
téma bloudění, opakování, experimenty s jazyky
Alain Robbe-Grillet (1922-2008)
francouzský spisovatel, literární teoretik a režisér, jeden ze zakladatelů nového románu
od r. 1955 se věnoval literatuře a filmu, přednášel na několika vysokých školách nejen v Evropě, ale i v USA