17. Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Čas
Předběžná – preventivní (srovnání a hodnocení navrhovaných variant, průzkum potřeb, kapacitní propočty)
Průběžná (dispečerská kontrola, operativní porady, mezioperační kontrola)
Následná (rozbor finančních výsledků, účetnictví)
Účelem kontroly není pouhá informovanost řídících článků o stavu sledované reality, tzn. zpětná vazba, popř. postihy či likvidace nedostatků, ale především její preventivní vliv.
Překonat a následně vylepšit vlastní bezpečnostní prvky (při ochraně serverů klientů firmy) je levnější a účelnější něž následná náprava v případě skutečného napadení serveru zvenčí.
Způsob vyjádření
Slovní (hodnocení pracovníků, zpráva, rozbor příčin)
Hmotná (srovnání technických parametrů, měření počtem ks, kg, m, l.)
Hodnotová (kalkulace, cenové porovnání, bankovní kontrola při poskytování úvěru, objem zboží)
Doba trvání kontroly
Nepřetržitá (autom. Technologických procesů, centrální energetický dispečink, sebekontrola)
Občasná kontrola (inventarizace, rozbor závěrečných účtů, měsíční/týdenní porady, kolegia)
Občasná nepravidelná (předávací inventura, sociologický průzkum, přepadová kontrola, jednorázová řešení)
Negativní jevy, snižující účinnost kontroly
Jednostrannost kontroly (černé nebo růžové brýle)
Nadměrná kontrola (neúměrná pozornost maličkostem a opomíjení důležitých problémů)
Kontrolní vakuum (zanedbání kontroly, hluchá místa)
Rozhodování
Postup, který vybírá z množství možných alternativ v jedinou, kterou činí základem budoucího jednání, objevuje se ve všech ostatních manažerských funkcích.
Důležitá činnost tvořící součást pracovní náplně manažerů, často manažery posuzujeme podle toho, jak úspěšná a efektivní jsou jejich rozhodnutí.
Rozhodování lze rozčlenit do určitých vzájemně návazných činností – etap rozhodovacího procesu:
Identifikace rozhodovacího problému – vymezení problému
Analýza a formulace problému – zjištění příčiny problému
Tvorba variant rozhodování – získání co největšího počtu odlišných způsobů řešení
Stanovení kritérií hodnocení – k posouzení výhodnosti jednotlivých variant
Určení důsledků variant – předpokládané dopady realizace varianty
Realizace zvolené varianty – uskutečnění zvoleného řešení
Kontrola výsledků – zjištění, zda byl problém odstraněn