Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (262.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Personální oddělení musí zabezpečit pro pracovní místa vhodné podmínky.

Firma má dvě možnosti získávání zaměstnanců:

Interní zdroje – stávající zaměstnanci podniku, znají dokonale podnik a my o nich máme veškeré informace, nevýhodou je, že málokdy mohou přispět něčím novým

Externí zdroje – využívá nabídky pracovní síly na trhu práce – úřady práce, školy, pracovní agentury, inzerce

Výběr pracovníků

Různé metody a nástroje výběru. Personální oddělení musí stanovit kritéria pro výběr např. vzdělání, praxe v oboru, věk, osobní vlastnosti, životopis, reference, lékařské vyšetření

Pozor na diskriminaci.

Motivační dopis – proč mám zájem, proč by mě měli vybrat

Situace v období krize
  • Zkracování pracovní doby

  • Krácení dovolené

  • Snižování počtu pracovních dnů

  • Propouštění zaměstnanců

  • Snižování počtu směn – místo 3 směn pouze 2

Motivace zaměstnanců

Systém motivace zaměstnanců musí být jasný a srozumitelný a zaměstnanci ho musí znát předem.

Pozitivní stimuly
  1. Hmotné stimuly (odměny) – mzda, prémie, podíly na výsledku hospodaření (např. příspěvky na dovolenou, na stravování, dětské tábory, zapůjčení firemního vozidla)

  2. Nehmotné stimuly – možnost pohyblivé pracovní doby, zvětšení pravomocí, pochvala, vyhlášení zaměstnance měsíce

Negativní stimuly
  1. Hmotné – finanční postih (např. odebrání osobního ohodnocení)

  2. Nehmotné – pokárání

Evidence zaměstnanců

K evidenci zaměstnanců slouží osobní karta – vyhotovuje se po přijetí, obsahuje dosažené vzdělání, délku odborné praxe, doklady o absolvování kurzů a školení, atd.

Pro potřeby odměňování se vyhotovuje zúčtovací a výplatní listina.

Teorie X a Y

Teorie X (krátké vodítko) – předpoklad odporu k práci, snahu vyhýbat se odpovědnosti, potřebu nechat se vést. Pracovníci musí být k práci nuceni, neustále kontrolováni.

Teorie Y (dlouhé vodítko) – Předpoklad iniciativy, samostatní pracovníci. Nemusí být kontrolováni.

Kontrola

Předmětem kontroly mohou být jevy a procesy uskutečněné (kontrola již zřízené ochrany firemního serveru), probíhající (kontrola, zda aktualizace virových databází probíhá standardním způsobem) a budoucí.

Proces kontroly má 5 základních fází:

  • Získávání a výběr informací pro kontrolu (pochůzky po pracovišti)

  • Ověřování správnosti získaných informací (kontrola výkazů práce)

  • Hodnocení kontrolovaných procesů (analýza vytíženosti pracovníka)

  • Závěry a návrhy opatření pro řídící subjekt (finanční postih pracovníka, zavedení systému přímé odpovědnosti za včasné a přesné plnění úkolů)

  • Zpětná kontrola (kontrola, zda přijaté postihy a opatření byly přiměřené)

Členění kontrolních procesů

Místo
  • Přímá (fyzická inventura, pochůzky po pracovištích, snímky pracovního dne)

  • Nepřímá (Zprávy, hlášení, výkazy, porady, počítačové sestavy)

Témata, do kterých materiál patří