17. Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Personální oddělení musí zabezpečit pro pracovní místa vhodné podmínky.
Firma má dvě možnosti získávání zaměstnanců:
Interní zdroje – stávající zaměstnanci podniku, znají dokonale podnik a my o nich máme veškeré informace, nevýhodou je, že málokdy mohou přispět něčím novým
Externí zdroje – využívá nabídky pracovní síly na trhu práce – úřady práce, školy, pracovní agentury, inzerce
Výběr pracovníků
Různé metody a nástroje výběru. Personální oddělení musí stanovit kritéria pro výběr např. vzdělání, praxe v oboru, věk, osobní vlastnosti, životopis, reference, lékařské vyšetření
Pozor na diskriminaci.
Motivační dopis – proč mám zájem, proč by mě měli vybrat
Situace v období krize
Zkracování pracovní doby
Krácení dovolené
Snižování počtu pracovních dnů
Propouštění zaměstnanců
Snižování počtu směn – místo 3 směn pouze 2
Motivace zaměstnanců
Systém motivace zaměstnanců musí být jasný a srozumitelný a zaměstnanci ho musí znát předem.
Pozitivní stimuly
Hmotné stimuly (odměny) – mzda, prémie, podíly na výsledku hospodaření (např. příspěvky na dovolenou, na stravování, dětské tábory, zapůjčení firemního vozidla)
Nehmotné stimuly – možnost pohyblivé pracovní doby, zvětšení pravomocí, pochvala, vyhlášení zaměstnance měsíce
Negativní stimuly
Hmotné – finanční postih (např. odebrání osobního ohodnocení)
Nehmotné – pokárání
Evidence zaměstnanců
K evidenci zaměstnanců slouží osobní karta – vyhotovuje se po přijetí, obsahuje dosažené vzdělání, délku odborné praxe, doklady o absolvování kurzů a školení, atd.
Pro potřeby odměňování se vyhotovuje zúčtovací a výplatní listina.
Teorie X a Y
Teorie X (krátké vodítko) – předpoklad odporu k práci, snahu vyhýbat se odpovědnosti, potřebu nechat se vést. Pracovníci musí být k práci nuceni, neustále kontrolováni.
Teorie Y (dlouhé vodítko) – Předpoklad iniciativy, samostatní pracovníci. Nemusí být kontrolováni.
Kontrola
Předmětem kontroly mohou být jevy a procesy uskutečněné (kontrola již zřízené ochrany firemního serveru), probíhající (kontrola, zda aktualizace virových databází probíhá standardním způsobem) a budoucí.
Proces kontroly má 5 základních fází:
Získávání a výběr informací pro kontrolu (pochůzky po pracovišti)
Ověřování správnosti získaných informací (kontrola výkazů práce)
Hodnocení kontrolovaných procesů (analýza vytíženosti pracovníka)
Závěry a návrhy opatření pro řídící subjekt (finanční postih pracovníka, zavedení systému přímé odpovědnosti za včasné a přesné plnění úkolů)
Zpětná kontrola (kontrola, zda přijaté postihy a opatření byly přiměřené)
Členění kontrolních procesů
Místo
Přímá (fyzická inventura, pochůzky po pracovištích, snímky pracovního dne)
Nepřímá (Zprávy, hlášení, výkazy, porady, počítačové sestavy)