11A - Intencionální a funkcionální výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• pomůcky: křída, tabule, projektor, knihy, tužky
• metody: při vyučování
11A
INTENCIONÁLNÍ A FUNKCIONÁLNÍ VÝCHOVA
2) Vyučování− proces, jež je charakterizován slož. vztahy mezi cíli vyučování, jeho obsahem (učivo), metody, org. formy vyučování
− kurikulum:
• vzdělávací program
• zahrnuje: obsahy, cíle, veškeré zkušenosti, kterou žáci získají ve škole
• formální kurikulum: cíle, obsahy, realizace, prostředky a organizace vzdělávání
• neformální kurikulum: mimotřídní a mimoškolní aktivity
• skryté kurikulum: zkušenosti žáků z reálného života
− organizační formy vyučování: podle osobnosti žáka, času, prostředí
• druhy vyučování:
▪ hromadné vyučování
◦ jednotná práce žáků ve velké skupině s dominantním postavením učitele◦ pozitivum: učitel umožňuje sdělit informace většímu počtu žáků
◦ negativum: pasivita žáků, omezené možnosti individuální práce s žáky
▪ individuální vyučování
◦ učitel řídí činnost jednoho žáka
◦ práce s nadanými či handicapovanými žáky, výuka cizího jazyka, hra na hudební nástroj
▪ individualizované
◦ vyučování založeno na vlastním tempu a individuálních potřebách žáka
◦ snaží se respektovat jeho potřeby, zvláštnosti, zájmy
◦ nejznámější je Daltonská soustava
▪ skupinové
◦ společná práce žáků v menších skupinách (společně plní úkoly, zadání, řeší problémy)
◦ učitel je pomocníkem při učení
◦ charakteristikou je dělba práce, vzájemná pomoc
▪ problémové
◦ učení žáků prostřednictvím řešení problémů◦ problémy bývají většinou řešeny skupinově ◦ problémová výuka je pomalejší, náročnější
◦ probere se méně učiva
▪ projektové
◦ žáci připravují, vyhodnocují a zpracovávají projekty
◦ projekt je spjatý s reálným životem ◦ vyučování je zábavnější