11A - Intencionální a funkcionální výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• 3 fáze:
▪ plánování výuky: učitelova příprava na výuku
▪ realizace výuky: zahrnuje aktivity žáků a učitele ve výuce
▪ reflexe výuky: obsahuje myšlenkové aktivity učitele, zhodnocení výuky
3) Prostředí− část světa, která člověka obklopuje a ovlivňuje jeho vývoj
− pedagogizace prostředí:
• využití prostředí jako „výchovného prostředku“
• díky změnám v prostředí působíme na vychovávaného a ovlivňujeme jeho chování
• vysoce pedagogizované prostředí je ve škole
− 3 sféry ve vztahu člověk a prostředí: lidé a příroda, kultura a společnost
11A
INTENCIONÁLNÍ A FUNKCIONÁLNÍ VÝCHOVA
4) Hra− základní forma dětské činnosti− děti poznávají svět, utvářejí si mravní postoje, rozvíjejí si své schopnosti, potřeby, zájmy
− později se hra podílí na rozvoji různých stránek osobnosti − společenské hry rozvíjí taktické a logické myšlení
5) Hromadné sdělovací prostředky− například rozhlas, film, televize, internet, noviny, sociální sítě
− intencionální působení: pomocí pořadů vytvořené se záměrem vychovávat a vzdělávat (zeměpisné pořady,
dokumenty s naučnou tématikou, technické pořady, historické dokumenty)
− funkcionální působení: prostředky, které záměrně nevychovávají (reklama na prací prášek)
6) Kolektiv− skupina jedinců, která má jasný cíl své činnosti, vnitřní dělbu úkolů