15) Jan Amos Komenský
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1929
-
V 1. republice byly objeveny jeho pozůstatky = dány do Komenského muzea
Pedagogické názory
Pedagogický optimismus
Výchova jako klíčová hodnota:
Výchova má nesmírně velký význam pro rozvoj dítěte.
Komenský zdůrazňoval, že dítě je "nad všechno zlato" a mělo by se učit to, co už zná.
Výchova by měla být přiměřená věku a postupná.
Důležité je jak se matka chová v těhotenství
Cíle výchovy
Poznat sebe a svět
Řemesla, umění a vědy
-
Sebeovládání a duchovní povznesení
-
Dítě by mělo být vedeno k tomu, aby se povzneslo k Bohu.
Systematizace školství
Komenský rozděluje výchovu do 5 stupňů podle věku:
Od narození – 6 let: Mateřská škola – výchova matky
6–12 let: Povinná školní docházka.
13–18 let: Latinské školy, gymnázia – pokročilejší vzdělání
19–23 let: Univerzity.
-
24–26 let : cestovaní, doplnění a obohacení zkušenostmi, završení selé jeho vzdělání
-
Prvních systematických pokusů o vytvoření školního systému
-
Na svou dobu byl velmi pokrokový.
Koncepce vzdělávání
Výchova do 6 let v rodině → Informatorium školy mateřské
Vzdělávání pro všechny: Vzdělávat všechny lidi, a to ve všem.
Idea univerzálního školství:
V každé vesnici by měla být obecná škola.
Funkce latinských škol.
Nejen latinu, ale i řečtinu.
Chtěl akademie (vysoké školy) v každé zemi
-
Univerzity jsou katolické on podporuje protestantské křesťanství
-
Vyučovací metody a doporučení
Definování školního roku, prázdnin a týdne.
Doporučení pro pedagogy: asistenti pedagoga, učebnice, poznámky.
Rozdělení dětí podle nadání:
Bystré aktivní
Bystré, ale líné
Bystré, ale vzpurné
S nedostatkem bystré mysli a líné
S nedostatkem bystré mysli a vzpurné
Stanovuje obecně platné vyučovací zásady:
Učit se musí od mládí.
Povinná školní docházka (chytří, hloupí, chudí, bohatí, …).
Názorné vyučování.
Nutnost určitého stupně vzdělání, horlivost.
Přiměřenost látky k věku.
Vše převádět do praxe.
Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu.
Nutnost stálého opakování.
Žák má být současně učitelem.
-
Vyučování má být zábavné.
Vliv na jazyk a myšlení
Povýšení češtiny na vyšší úroveň.
Věhlas Komenského začal již za jeho života, jeho díla vyšla v mnoha překladech.
-
Ovlivnění evropského myšlení: pedagogické myšlenky převzali encyklopedisté a osvícenci
Komenského revoluční přístupy
Bojuje proti mechanickému učení.
-
Tvrdí, že vzdělání má být zdarma pro všechny.
Hlavní filozofické názory
Jeho hlavni myšlenka je PANCOFIE
Všeho vědění
Kritika bohatých a kupování odpustků
Jedna řeč napříč celým světem
Čím více se člověk vzdálí od boha tím více bude pociťovat zoufalství
Díla
Informatorium školy mateřské (1630)
První pedagogická příručka pro výchovu dětí v předškolním věku.
Zaměřuje se na výchovu dětí v rodině do 6 let věku.
Důraz
Citlivé zacházení, mravní výchovu
Rozvíjení řeči, náboženskou výchovu a první znalosti o světě.