Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15) Jan Amos Komenský

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (81.69 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1929

  • V 1. republice byly objeveny jeho pozůstatky = dány do Komenského muzea

Pedagogické názory

Pedagogický optimismus

  • Výchova jako klíčová hodnota:

    • Výchova má nesmírně velký význam pro rozvoj dítěte.

    • Komenský zdůrazňoval, že dítě je "nad všechno zlato" a mělo by se učit to, co už zná.

    • Výchova by měla být přiměřená věku a postupná.

    • Důležité je jak se matka chová v těhotenství

Cíle výchovy
  1. Poznat sebe a svět

  2. Řemesla, umění a vědy

  3. Sebeovládání a duchovní povznesení

  • Dítě by mělo být vedeno k tomu, aby se povzneslo k Bohu.

Systematizace školství

  • Komenský rozděluje výchovu do 5 stupňů podle věku:

  1. Od narození – 6 let: Mateřská škola – výchova matky

  2. 6–12 let: Povinná školní docházka.

  3. 13–18 let: Latinské školy, gymnázia – pokročilejší vzdělání

  4. 19–23 let: Univerzity.

  5. 24–26 let : cestovaní, doplnění a obohacení zkušenostmi, završení selé jeho vzdělání

  • Prvních systematických pokusů o vytvoření školního systému

  • Na svou dobu byl velmi pokrokový.

Koncepce vzdělávání
  • Výchova do 6 let v rodině → Informatorium školy mateřské

  • Vzdělávání pro všechny: Vzdělávat všechny lidi, a to ve všem.

  • Idea univerzálního školství:

    • V každé vesnici by měla být obecná škola.

    • Funkce latinských škol.

    • Nejen latinu, ale i řečtinu.

    • Chtěl akademie (vysoké školy) v každé zemi

      • Univerzity jsou katolické on podporuje protestantské křesťanství

Vyučovací metody a doporučení
  • Definování školního roku, prázdnin a týdne.

  • Doporučení pro pedagogy: asistenti pedagoga, učebnice, poznámky.

Rozdělení dětí podle nadání:
  • Bystré aktivní

  • Bystré, ale líné

  • Bystré, ale vzpurné

  • S nedostatkem bystré mysli a líné

  • S nedostatkem bystré mysli a vzpurné

Stanovuje obecně platné vyučovací zásady:

  1. Učit se musí od mládí.

  2. Povinná školní docházka (chytří, hloupí, chudí, bohatí, …).

  3. Názorné vyučování.

  4. Nutnost určitého stupně vzdělání, horlivost.

  5. Přiměřenost látky k věku.

  6. Vše převádět do praxe.

  7. Vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu.

  8. Nutnost stálého opakování.

  9. Žák má být současně učitelem.

  10. Vyučování má být zábavné.

Vliv na jazyk a myšlení

  • Povýšení češtiny na vyšší úroveň.

  • Věhlas Komenského začal již za jeho života, jeho díla vyšla v mnoha překladech.

  • Ovlivnění evropského myšlení: pedagogické myšlenky převzali encyklopedisté a osvícenci

Komenského revoluční přístupy
  • Bojuje proti mechanickému učení.

  • Tvrdí, že vzdělání má být zdarma pro všechny.

Hlavní filozofické názory

  • Jeho hlavni myšlenka je PANCOFIE

    • Všeho vědění

  • Kritika bohatých a kupování odpustků

  • Jedna řeč napříč celým světem

  • Čím více se člověk vzdálí od boha tím více bude pociťovat zoufalství

Díla

Informatorium školy mateřské (1630)

  • První pedagogická příručka pro výchovu dětí v předškolním věku.

  • Zaměřuje se na výchovu dětí v rodině do 6 let věku.

  • Důraz

    • Citlivé zacházení, mravní výchovu

    • Rozvíjení řeči, náboženskou výchovu a první znalosti o světě.

Témata, do kterých materiál patří