19A - Alternativní školy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Výuka− ráno by se měl učitel s každým dítětem osobně přivítat podáním ruky − vyučování začíná tzv. epochou – dvojhodinovým blokem, který se po dobu 3 – 4 týdnů věnuje tématu jednoho
předmětu, aby se do něj mohly děti lépe ponořit
− to znamená, že po 3 – 4 týdnech češtiny následuje postupně například epocha věnovaná matematice, prvouce,
vlastivědě, … a další téma z češtiny se objeví za 10 – 12 týdnů
Části bloku
1) část rytmická− začíná ranní průpovědi (společně recitovaná krátká básnička)
− pak děti, jež se narodily příslušný den v týdnu, recitují básně, jež vybral vyučující tak, aby se k jednotl. dětem hodily
− následuje rytmické cvičení – děti si například předávají po kruhu dřevěné koule a v rytmu odříkávají násobky čtyř
2) hlavní část− je věnována výuce, která probíhá většinou frontálně (tzn. děti v lavicích, učitel před tabulí)
3) nakonec− učitel vypráví příběh s posláním odpovídajícím věku děti (v 1. třídě pohádky, ve 2. třídě bajky, ve 3. třídě
starozákonní příběhy, ve 4. třídě legendy, v 5. třídě řecké báje atd.)
− ostatní předměty (jazyky, VV, TV, HV) následují v klasických 45minutových hodinách
2
19A
ALTERNATIVNÍ ŠKOLY
Montessoriovská škola
Vznik− Maria Montessori byla italská lékařka, která se věnovala dětem mentálně postiženým − v roce 1907 založila v Římě pro chudé děti Dům dětství, kde se montessoriovské metody a pomůcky poprvé začaly
používat pro vzdělávání zdravých dětí
− v květnu 1998 byl u nás vzdělávací program schválen
− v současné době zde existuje asi 18 Montessori ZŠ − v září 2010 bylo v Praze otevřeno první Montessori lyceum