Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19A - Alternativní školy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (90.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Montessori třída− třída je rozdělena na tzv. centra – stolky, ke kterým náleží dobře přístupné police s různými pomůckami podle 

zaměření (čeština, matematika, přírodní vědy a vztah ke světu kolem nás) 

− mezi centry je dostatečný prostor pro děti, které by chtěly pracovat nebo odpočívat na koberci

Výuka− začíná kratší společnou činnost (jednoduchá hra, povídání si co je nového) 
− s učitelem volí, co půjde dělat dál (vybere si pomůcku nebo pracovní list a může si sednout ke stolu či na koberec)
− úkolem učitele je připravit prostředí a pomůcky, potom už děti nevyrušuje z jejich soustředění, ale pozoruje a 

pomáhá pouze tam, kde je to třeba 

Daltonská škola

Vznik− založila v USA Helen Parkhurstová v roce 1919
− inspirovala se u Marie Montessori, byla její žákyní 
− u nás se Daltonské postupy využívaly ve 30. letech 20. století 
− v ČR existuje asi 25 škol, včetně SŠ 

Daltonská třída− uspořádání lavic by mělo umožňovat pohyb ve třídě, skupinovou i samostatnou práci 
Výuka− žáci sepisovali s učitelem měsíční smlouvy o zvládnutí učiva 
− samostatně nebo ve skupinách potom pracovali v odborných pracovnách vybavených potřebnými pomůckami 
− učivo na jeden rok mohli zvládnout i dříve nebo později 
− základní principy Daltonského plánu jsou volnost, samostatnost 
v ČR− vyučuje se pouze v daltonských blocích například 2x týdně po dvou vyučovacích hodinách 
− blok je většinou zaměřen na procvičování a opakování látky − děti si vybírají, kterému předmětu se budou v konkrétním bloku věnovat a poté plní úkoly (povinné, volitelné a tzv. 

extra úkoly navíc) z příslušného pracovního listu 

− využívají přitom literaturu, v případě, že si neví rady, mohou žádat o pomoc spolužáka
− řešení úkolů bývají vyvěšena ve třídě pro snadnou sebekontrolu a splnění úkolů, děti je zaznamenávají na přehledné 

Témata, do kterých materiál patří