19A - Alternativní školy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Montessori třída− třída je rozdělena na tzv. centra – stolky, ke kterým náleží dobře přístupné police s různými pomůckami podle
zaměření (čeština, matematika, přírodní vědy a vztah ke světu kolem nás)
− mezi centry je dostatečný prostor pro děti, které by chtěly pracovat nebo odpočívat na koberci
Výuka− začíná kratší společnou činnost (jednoduchá hra, povídání si co je nového)
− s učitelem volí, co půjde dělat dál (vybere si pomůcku nebo pracovní list a může si sednout ke stolu či na koberec)
− úkolem učitele je připravit prostředí a pomůcky, potom už děti nevyrušuje z jejich soustředění, ale pozoruje a
pomáhá pouze tam, kde je to třeba
Daltonská škola
Vznik− založila v USA Helen Parkhurstová v roce 1919
− inspirovala se u Marie Montessori, byla její žákyní
− u nás se Daltonské postupy využívaly ve 30. letech 20. století
− v ČR existuje asi 25 škol, včetně SŠ
Daltonská třída− uspořádání lavic by mělo umožňovat pohyb ve třídě, skupinovou i samostatnou práci
Výuka− žáci sepisovali s učitelem měsíční smlouvy o zvládnutí učiva
− samostatně nebo ve skupinách potom pracovali v odborných pracovnách vybavených potřebnými pomůckami
− učivo na jeden rok mohli zvládnout i dříve nebo později
− základní principy Daltonského plánu jsou volnost, samostatnost
v ČR− vyučuje se pouze v daltonských blocích například 2x týdně po dvou vyučovacích hodinách
− blok je většinou zaměřen na procvičování a opakování látky − děti si vybírají, kterému předmětu se budou v konkrétním bloku věnovat a poté plní úkoly (povinné, volitelné a tzv.
extra úkoly navíc) z příslušného pracovního listu
− využívají přitom literaturu, v případě, že si neví rady, mohou žádat o pomoc spolužáka
− řešení úkolů bývají vyvěšena ve třídě pro snadnou sebekontrolu a splnění úkolů, děti je zaznamenávají na přehledné