19A - Alternativní školy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Charakteristika alternativních škol− alternativní škola je zaměřena pedocentricky (výchova se zaměřuje na osobu dítěte a škola vykonává všechny
výchovné činnosti v souladu s individualitou dítěte)
− alternativní škola je aktivní − uplatňuje některé z mnoha vyučovacích forem (forma rozhovoru, skup. a individuální práce, projektové učení, …)
− nejvyšším cílem je rozvoj aktivity a odpovědnosti žáka − alternativní škola usiluje o komplexní výchovu dítěte − přikládá důležitost oblastiti emočního a sociálního rozvoje jednotlivce
1
19A
ALTERNATIVNÍ ŠKOLY
Funkce alternativních škol
1) funkce kompenzační− alternativní školy vznikají, aby nahradily určité nedostatky, které se objevují v rámci standardního školství
2) funkce diverzifikační− alternativní školy vznikají, aby zajišťovaly četnost vzdělávání
3) funkce inovační− alternativní školy vytvářejí prostor, v němž se realizuje experimentování a různé inovace vzdělání (inovace jsou
různorodé podle typu alternativní školy)
− například nestandartní metody výuky, nestandartní vyučovací předměty
Waldorfská škola
Vznik− první škola tohoto typu byla založena v roce 1919 ve Stuttgartu
− vychází z myšlenek Rudolfa Steinera− v současnosti je ve světě kolem 870 škol
− u nás od roku 1990, vzdělávací program byl schválen roku 1996
− nyní máme asi 10 ZŠ a 4 SŠ
Waldorfská třída− vymalována speciální vrstvenou malbou, která působí trochu zasněně
− vyzdobena jemnými látkami světlých barev a přírodními materiály (z těch je i velká část pomůcek)
− děti sedí v lavicích k tabuli
− pohromadě by měly sedět děti stejného temperamentu (cholerické, sangvinické, flegmatické, melancholické), aby
mohl učitel přistupovat k jednotlivým skupinám individuálně