19A - Alternativní školy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tabule, díky nimž vidí i učitel kolik a jaké práce komu zbývá
− hotové práce se obvykle zakládají do portfolia
3
19A
ALTERNATIVNÍ ŠKOLY
Zdravá škola
Vznik− projekt Světové zdravotnické organizace pro Evropu, Evropské unie a Rady Evropy v roce 1991
− u nás 92 „Zdravých“ škol
Cíle a zásady− každá škola si vytvořila vlastní projekt, nelze popsat konkrétní podobu školy
− zdraví ve Zdravé škole je chápáno jako celkový stav fyzické, psychické a sociální pohody
− 3 pilíře:
1. pohoda prostředí: věcného, sociálního, organizačního
2. zdravé učení: možnost výběru, přiměřenost, spolupráce, motivující hodnocení, klidná atmosféra, samostatnost
žáků, podpora zvídavosti a spontánnosti, respektování potřeb jednotlivce, rozvoj komunikace, snaha o integraci
postižených
3. otevřené partnerství: škola je modelem demokratického společenství, pořádá veřejné akce, apod.
Integrovaná tematická výuka
Vznik− Vytvořila v roce 1993 Američanka Susan Kovaliková − vycházela ze své praxe při práci s nadanými dětmi − u nás cca 2 školy
Třída− věkově smíšených skupin (v jedné třídě je po 2 – 5 žácích od každého ročníku v rozsahu od MŠ až po 5. ročník ZŠ)
Výuka− jedno celoroční téma se člení na měsíční podtéma, a to na týdenní tematické celky − každý celek obsahuje tzv. základní učivo, které musí zvládnout všechny (toto učivo se děti hned učí využívat na tzv.
aplikačních úkolech)
− množství nových dovedností se děti učí v okamžiku, kdy je k něčemu potřebují, a tudíž vidí bezprostředně jejich smysl
− na motivaci má vliv i to, že se děti mohou podílet na podobě výuky (navrhnout podtémata, vymýšlet úkoly pro
ostatní, pomáhat mladším apod.