1A - Pedagogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zásady výchovy a snažili se vytvořit její ideál
− na antickou filozofii navazovala díla filozofů období scholastik − velký rozmach vých. teorií podnítila filozofie období humanismu a renesance, která ve své pedagogické rovině odráží
výchovně vzdělávací problémy své doby → F. Bacon, R. Descartes, J. Lock, J. A. Komenský, J. J. Rousseau, J. J.
Pestalozzi a ti položili ve svých dílech základ moderního systému vědy o výchově
− J. A. Komenský vytvořil ucelenější systém poznatků o výchově a vzdělání, a proto bývá pokládán za zakladatele vědy
o výchově
− v 19. stol. se začíná PED vyčleňovat jako samostatný vědní obor, ve němž jsou řešeny základní, teoretické a
metodologické problémy výchovy
− začínají vznikat specializované instituce, které mají za úkol rozvíjet teori výchovy
− za zakladatele moderní pedagogické teorie lze považovat Johanna Friedricha Herbarta, který napsal Obecná PED
vyvozená z cíle výchovy a Nástin PED přednášek → naznačil předmět a strukturu samostatné vědní disciplíny
Význam pedagogiky− teoretický význam:
• odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitou úlohu v životě jedince a společnosti
• zabývá se výchovou v jednotlivých věkových obdobích a v různých výchovných zařízeních
1A
PEDAGOGIKA
− praktický význam:
• poskytuje množství podnětů pro edukační aktivity všem výchovným a školským pracovníkům, rodičům a
pracovníkům souvisejících profesí
• teoretické závěry jsou aplikovány v oblastech školství, mimoškolní vzdělávání, ekonomického rozhodování,
sociální politiky, pomáhajících profesí a oblastech samotné vědy
• je důležité skloubit teoretické a pedagogické vzdělání, postoj ke společnosti, k lidem a pedagogické práci a